A power metal zenét játszó svéd Sabaton együttes egyik dalát már bemutattuk a blogon, de az 1918. november 11-i fegyverszünet 105. évfordulójára készített animációs filmjük premierje alkalmából fontosnak tartjuk, hogy összegyűjtsük és a feldolgozott események szerint időrendbe állítsuk a Nagy Háború egyes hőseiről, epizódjairól, csatáiról szóló műveiket.
A Sabaton előszeretettel készít ún. koncept albumokat, amelyekre egy bizonyos koncepció, közös téma alapján írnak dalokat. Túl egyszerű lenne csak a 2019 júliusában megjelent The Great War és a 2022 márciusában megjelent The War to End All Wars című lemezeket jellemezni, amelyek 11–11 a Nagy Háborúról szóló számot tartalmaznak, ezért szeretnénk felhívni a figyelmet a korábbi lemezeiken hallható egyéb ilyen témájú szerzeményekre is. Így egy 28 dalból álló lista áll össze, amelyek tartalmát kronológiai rendbe téve és a dalszövegeket elemezve sokkal átfogóbb képet kaphatunk a svéd zenészek történelemszemléletéről, illetve az I. világháborúról kialakult véleményükről.
A Sabaton jelenlegi felállása ez: Joakim Brodén – szólóének, billentyűsök; Pär Sundström – basszusgitár, háttérvokál; Chris Rörland – gitárok, vokál; Tommy Johannson – gitárok, vokál; Hannes Van Dahl – dobok, vokál.
A Sabaton legénysége 2019-ben
(Forrás: www.theguardian.com)
A Sabaton lemezborítóit már évek óta Sallai Péter, a Bornholm nevű magyar heavy metal zenekar gitárosa készíti, és ezúttal is számítanak a háttérben látható részletek: a 2019-es képen a koponyaformájú füstfellegek, a brit tank, a repülőgéproncs, facsonkok, a rohamozó németek, a 2022-es képen a romos kápolna kapujában álló csontváz, a németek árnyai és a háború végét hirdető újságok, amelyeket a szögesdróton fennakadt halott katona már nem olvashat el. Nem lehet egyértelműen megállapítani, hogy brit vagy amerikai katonákat látunk-e az előtérben, de mindkét kép a háború testi-lelki borzalmait illusztrálja.
Sallai Péter magyar zenész festménye a 2019-ben megjelent lemez borítóján
(Forrás: www.amazon.com)
A lemezek 4 különálló kiadásban jelentek meg a Nuclear Blast Records nevű német lemezkiadó vállalatnál: első a szabályos egyszerű lemezváltozat; a második, a History Edition (Történelem Kiadás) verzióban a dalszövegekre vonatkozó narráció előzi meg a felvételeket; a harmadik, a kizárólag hangsávos változat (soundtrack edition) a daloknak csak az instrumentális zenekari változatait tartalmazza; a negyedik, Sabaton History Patreon exkluzív kiadáson pedig Indiana Neidell amerikai történelmi kommentátor narrációját is hallhatják a rajongók.
Elöljáróban fel kell hívnunk a figyelmet néhány körülményre. Először is 2019-ben megjelent lemezével a Sabaton kicsúszott a Nagy Háború centenáriumából. 2014 májusában jött ki Heroes című korongjuk, amely kiváló alkalom lett volna arra, hogy az elsők között idézzék fel az első világháború hőseit, de azon nem énekelnek ilyenekről. 2016-ban jelent meg a The Last Stand, amelyen az általunk már elemzett Last Dying Breath című dal is elhangzik, de azon is csak 3 dal volt kapcsolatban a Nagy Háborúval. Ennek ellenére jó ötletnek tűnik, hogy 2019-ben egy teljes lemezt szenteltek ennek a témának. A 2022-ben kiadott CD, amelynek dalaiból animációs filmet készítettek, viszont már egyes kritikusok szerint kevesebb meglepetést és kevesebb eredeti és különleges témát, személyt, dalt mutat fel. Természetesen a Sabaton sosem a jubileumokból indul ki, de ha egyetértünk azzal, hogy 2022-ben az európai közvélemény figyelmét már majdnem teljesen az orosz–ukrán háború kötötte le, akkor azt is érezhetjük, hogy elvesztette frissességét, aktualitását egy második lemez, amely ugyanarról a világháborúról szól. Szerintünk a két lemez elkészítésében Indy Neidellnek van döntő szerepe.
Indiana Neidell a The Great War Youtube-csatorna ajánlójában
(Forrás: YouTube)
2019 februárjában csatlakozott Indiana Neidell amerikai youtuber a Sabaton csapatához, miután a 2014. július és 2018. november között a The Great War nevű YouTube csatornán hétről hétre 102 epizódban volt közreműködő. Ha el tudjuk fogadni és megjegyezzük, hogy Neidell 1967-ben született az Egyesült Államokban, a connecticuti Wesley Egyetemen tanulta az észak-amerikai szempontú történelmet, emellett színész, showrunner és videoblogger is, akkor nem kell, hogy túl szigorúak legyünk vele és a Sabatonnal szemben. A The Great War csatorna nézettsége pedig akkor kapott nagy lendületet, amikor 2016 októberében a svédországi EA DICE kifejlesztette, az Electronic Arts pedig kiadta világszerte a Battlefield 1 nevű egyes szám első személyű lövöldözős játékot, amely az első világháború harcterein játszódik és amelyről már írtunk a blogon.
Neidell egy Markus Linke nevű asszisztens segítségével szintén folytatott kutatást és játékon belüli kódex bejegyzéseket (in-game codex entry) írt, illetve nevet adott a Medáloknak, amelyek a játékban eredménytrófeaként (achievement trophy) szolgálnak.
A Youtube sorozat befejezése után állt össze Neidell a Sabatonnal a Sabaton History című projekt létrehozására, amelynek ő a házigazdája, írója, vagyis a svéd heavy metal zenekar „udvari történésze”. Videósorozatában Neidell a zenekar dalaiban hallható történelmi eseményeket magyarázza, azonban néha színészként is látható, mert ő játssza Lawrence ezredest a Seven Pillars of Wisdom és Carton de Wiart-t a The Unkillable Soldier című Sabaton-vidóklipekben.
Sallai Péter festménye a 2022-es album borítóján
(Forás: shop.hmusic.hu)
A dalok szövegének részletes elemzésére most nincs hely és idő, de mivel mindet meghallgattuk és szövegüket elolvastuk, néha szükséges lesz megjegyzéseket fűzni azokhoz.
A Sarajevo témája a címében van: a Ferenc Ferdinánd és felesége elleni merénylet hatását, tragikus történelmi következményeit fejti ki némiképp iskolás stílusban.
A Race to The Sea (Versenyfutás a tengerhez) a magyarázat szerint I. Albert belga királynak állít emléket, aki a seregével együtt harcolt 1914 végén, de a cím a hadtörténelemben valójában a brit–francia és német csapatoknak egymás átkarolására törekvő sikertelen csatáit jelenti.
A Christmas Truce (Karácsonyi fegyverszünet) a nyugati emlékezet egyik legkedveltebb toposzáról, az 1914. december végi angol–német–francia harctéri barátkozásról szól, kissé nosztalgikusan és melankolikusan.
Az In Flanders Fields (Flandriai mezőkön) című dal John McCrae kanadai tiszt 1915 májusában írt háborús versére épül, amelyet a 2. yperni csatában elesett egyik barátja, Alexis Helmer temetése után írt, és a Nagy Háború brit emlékezetében fontos szerepet játszik.
Az A Ghost in The Trenches (Szellem a lövészárokban) dal hőse Francis Pegahmagabow, a kanadai csapatoknál szolgáló odzsibve indián származású, 378 németet likvidáló mesterlövész.
A The Attack of The Dead Men (Holtak támadása) az 1915-ben az osowieci erődben mérgező gáztól haldokló 900 orosz katona németek elleni támadásáról regél. Szenzációnak számít, hogy a Radio Tapok álnevű Oleg Abramov zenész elkészíthette a dal orosz nyelvű változatát.
A The Attack of The Dead Men című dal orosz videóklipjének részlete
(Forrás: YouTube)
A Last Dying Breath (Utolsó leheletig) című dalt már bemutattuk az említett korábbi posztban, mint a szerb hősiesség egyik példáját, Belgrád osztrák–magyar ostroma kapcsán.
A The Unkillable Soldier (Megölhetetlen katona) Adrian Carton de Wiart (1880–1963) brit tisztről szól, aki 50 év szolgálat alatt számtalan – köztük több első világháborús – sebesülést szenvedett.
A Cliffs of Gallipoli (Gallipoli sziklái) dal 2008-ban jelent meg a The Art of War lemezen és a korai dalokhoz hasonlóan elsősorban az emlékezés, megbékélés fontosságát hirdeti.
Az Angels Calling (Angyalok kiáltanak) egy 2006-os lemezen a lövészárkokban élő katonák gondolatait próbálja tükrözni hovatartozás nélkül, ezért talán színvonalasabb is mint a többi dal.
A The Red Baron (Vörös Báró) a legendás Manfred von Richtofen német ászpilótáról szól, aki 1916-18 között aratta győzelmeit. Ő is a Sabaton hőskultuszának egyik jellemző példája.
A Fields of Verdun (Verduni mezők) az 1916–1917-es öldöklő francia–német küzdelmeket idézi fel szemléletesen és megrázóan anélkül, hogy bármelyik fél mellett állást foglalna.
A Dreadnought (Csatahajó) az 1916-ban 151 brit és 99 német hajó (köztük a címadók) által vívott jütlandi tengeri csatára utal, és a haditechnika csodálata is érezhető benne.
A Soldier of Heaven (Mennyei katona) dal az 1916. december 13-án (a Fekete Luca-napon) az olasz fronton a Marmolada régióban történt lavinasorozatban elhunyt több ezer olasz és osztrák katonára emlékezik, ismét pártatlanul és lírai módon.
Mindent a reklámért: a Sabaton tagjai és egy tank makettje LEGO elemekből
(Forrás: nextmosh.com)
A The Future of Warfare (A hadviselés jövője) című dal kissé tankönyvszerű címe ellenére az 1916-ban először bevetett brit tankok és az új haditechnika hatását próbálja elképzelni.
A Lady of The Dark (Sötét hölgy) Milunka Savić szerb katonanő jellemzése, akiről szintén írtunk a blogon, de a legvitézebb női harcos „filantróp szívének” ismétlése különösen hangzik.
A Seven Pillars of Wisdom (A bölcsesség hét pillére) dal T. E. Lawrence brit ügynök könyvének címét utánozza, aki az arab lázadás szervezője volt és egyik akciója miatt szerepelt a blogon.
A The Valley of Death (A halálvölgy) azért lóg ki a sorból, mert az 1917-es doirani csata kapcsán meglepő módon nem a britek, hanem a bolgárok vitézségét dicséri.
A The Price of a Mile (Egy mérföld ára) is a 2008-as lemezen van és a passchendaele-i pusztító csata hangulatképe miatt ez is sokkal általánosabb szemléletű, hogy bárki elképzelhesse.
A Great War (Nagy háború) című dal is emlékeztet az előzőben említett harctérre, címe általánosító, és az előző dal címe ismétlődik benne, ezért nem a legeredetibb művek egyike.
A Stormtroopers (Rohamosztagosok) is olyan nóta, amely harctéri hangulatot próbál kelteni, mint a Sabaton sok más dala, másrészt ritka, mert témája a német rohamharcászat alkalmazása.
A Hellfighters (Pokoltörők) című dallal kezdődik az 1918-ban Európába érkező amerikai harcosok hősiességét részletező művek sora. A 369. gyalogezred tagjainak volt ez a beceneve.
A Devil Dogs (Ördög kutyái) dal az amerikai tengerészgyalogosoknak 1918 júniusában a belleau-i erdőben a 142. magaslatnál mutatott bátorságát hangsúlyozza.
A 82nd All The Way (82-esek végig az úton) című dal bizonyítja, hogy ha konkrét személyt vagy eseményt akarnak megörökíteni, alaposabban utána kell járni az adatoknak, mert a szövegben a 338. gyalogezred szerepel, de a koncerteken helyesbíteni kell, hogy a következő amerikai hős, Alvin York őrmester a 328. gyalogezredben szolgált a 82. hadosztálynál.
A Diary of an Unknown Soldier (Egy ismeretlen katona naplója) című rövid darab valóban úgy hangzik, mintha egy amerikai katona személyes és korabeli feljegyzésének részlete lenne.
A The Lost Battalion (Elveszett zászlóalj) története is 2016-os eposz, és ez a 4. dal, amely a meuse-argonne-i offenzívában résztvevő amerikai katonák vitézségét taglalja.
Herbert George Wells A háború, mely véget fog vetni a háborúnak című 1914-ben megjelent művének borítója
(Forrás: Wikipédia)
A The End of The War to End All Wars (Minden háborút befejező háború vége) kissé összetett címe megrázó adatokkal (pl. Egymillió fő halt meg öt hónap alatt) H. G. Wells brit író könyvének címét ironikus értelemben használja. Ez a dal a 2019-es The Great War lemezen szerepel, de névadója lett a 2022-es albumnak.
A Versailles így a későbbi album befejező darabja lett, amelyben pl. – heavy metal dalhoz szokatlan és felesleges módon – a szöveg felsorol néhány történelmi tényt („Törékeny de reményteljes béke hullott az európai kontinensre/Amerika visszatért partjaira, Oroszország saját ügyeihez fordult/És a Brit Birodalom feloszlatta gyarmati erőit/Díszszemléket rendeztek a győztes országokban…”) Ebben a műben látszik meg leginkább a dalok koncepciójának egyik fő jellemzője. A Sabaton 28 dala – svédországi keletkezése ellenére – világosan és határozottan az angolszász történelemszemléletet sugározza annak előnyeivel és hiányosságaival együtt. Ez nemcsak Németországot szorítja teljesen háttérbe, hanem egyszerűen ignorálja az Osztrák–Magyar Monarchiát, bár az oroszok és olaszok is bántóan csekély figyelmet kapnak.
Az interneten néhol az is olvasható, hogy vannak, akik a Sabaton dalai segítségével tanítják a hadtörténelmet, de szerintünk azokkal nagyon óvatosan kell bánni. Ha túl érzelmesek és elvontak a dalok, nem adnak meg alapvető történelmi tényeket, adatokat, ha pedig informatívak, didaktikusak, akkor elveszítik művészi jellegüket, értéküket. Motivációnak, a diákok érdeklődésének felkeltésére, egyes részletek kiemelésére alkalmas néhány darab, de azokat is alaposan meg kell válogatni, és a tanulókkal együtt végzett előzetes megbeszélést és utólagos elemzést igényelnek.
A 2023. november 11-én bemutatásra kerülő Sabaton film plakátja
(Forrás: folknrock.com)