A négy szerző, Arlett Tamás, Bálint Ferenc, Czirók Zoltán és Szabó Csaba közös erőfeszítéséből megszületett munka, a trianoni emlékévben, 2020-ban hiánypótló szándékkal került kiadásra a Koronás Kerecsen Kiadó gondozásában, nyolcvannyolc esztendővel az emlékkönyv tervezett kiadásának meghiúsulása után. A könyv szakmai lektora Gondos László, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum munkatársa volt. A mű öt tanulmányon keresztül mutatja be, nem csupán a világon harmadikként az Atlanti-óceánt átrepülő Endresz György és Magyar Sándor viszontagságos útjának történetét, de a történelmi alakok életútját, az óceán-átrepülés megszervezésének nehézségeit, az ügy mögé felsorakozó hazai és külföldi magyarság lelkesedését és a Justice for Hungary ügy utóéletét is.
Bálint Ferenc és Czirók Zoltán Óceánrepülő a fronton című tanulmánya mutatja be Endresz György életének korai szakaszát, találkozását a repüléssel és katonai szolgálatának eredményeit. A munka korabeli hadijelentések, katonai iratok alapján körvonalazza egy magyar katonatiszt életútját, akit a fronttapasztalatok sem tántorítanak el a repülés iránti érdeklődéstől. A katonás stílusban, tényszerűen megfogalmazott iratokból egy vakmerő, hazaszerető katonatiszt képe bontakozik ki, aki a lázadó természet mellett egyesítette magában a szakmai elhivatottságot és alázatot, a korszak aviátoraira a kezdetektől jellemző pimaszsággal. A tanulmányban megismerhetjük továbbá Endresznek a Nagy Háborút követő pályafutását, valamint képet kapunk katonai szolgálatának alakulásáról, ideértve a haláláig neki adományozott katonai és polgári kitüntetések listáját is.
Szabó Csaba írása, melynek a Leszereléstől az óceánreplülés előkészítéséig 1923–1930 címet adta, egy becsülettel rekonstruált, ám csak töredékeiben ismert életszakaszt mutat be. Endresz György polgári repülőtevékenységének ismertetése során a szerző ötletesen ötvözi a technikatörténeti leírásokat a korabeli források, főként képes újságok és más sajtótermékek színes leírásaival. Az olvasó szinte izgalommal szurkol a munka történelmi szereplőinek, akik az anyagi támogatás és a technológiai határok szorításában igyekeznek versenyt futni az idővel, hogy elérjék céljukat, azaz a Justice for Hungary repülőgép megépülhessen és elindulhasson világviszonylatban is egyedülálló útjára. A tanulmány érdekes betekintést nyújt a magyar polgári repülés kezdeti állapotaiba is, összehasonlítva azt a katonai repülés és a sportrepülés akkori helyzetével.
Arlett Tamás Justice for Hungary – Az első magyar óceánrepülés 1931 című írása nem csupán az események kronologikus rögzítését tűzte ki célul, hanem azokat a korabeli sajtó tükrén keresztül vizsgálja. A forrásközlésként elsőrangú munka sajtótörténeti összehasonlításként értékelhető, tematikáját az óceánrepülés médiavisszhangja határozza meg. A cikkek az események időrendjében követik egymást, egyszerre nyújtva bepillantást az interjúalanyok, azaz Endresz György és Magyar Sándor korabeli gondolataiba, valamint a szenzációra éhező hazai és nemzetközi sajtómunkások működésének történelmi lenyomatába. A mű nagy erénye a korabeli fényképfelvételek újraközlése, valamint az, hogy a szerző által fontosabbnak értékelt cikkek hosszabb terjedelemben kiemelten kerültek közlésre. Az időrend és fontosság szerint összeállított források sorából azonban sajnos hiányzik a következtetés.
Endresz György főhadnagyként az első világháború idején Hansa-Brandenburg C.I. ülésében – kép a kötetből
Arlett Tamás másik munkája hasonló szellemben dolgozza fel a Justice for Hungary 1932. május 21-én bekövetkezett katasztrófáját és a magyar repülőszemélyzet halála által kiváltott nemzetközi sajtóvisszhangot. Az A Magyar igazság mártírja – Halál Rómában, 1932 című írás, szöges ellentétben az előző fejezet nemzeti eufóriájával, az egész országot, sőt a nemzetközi repülőtársadalmat egyaránt megrázó tragédiáról tudósít. A korabeli újságcikkekből immár kevésbé a pátosz, sokkal inkább a fájdalom érződik ki. Annak eldöntése, hogy ez a letaglózó gyász mennyiben az újságírók írói tehetségét dicséri, és mennyiben valós érzelem végkövetkeztetés híján az olvasóra van bízva.
Endresz György rekonstruált kitüntetéssora – kép a kötetből
Bálint Ferenc és Szabó Csaba közös tanulmánya Az elfelejtett hős – Endresz méltatásai, emlékezete cím alatt a fentiekben feltett kérdésre, azaz Endresz Györgynek és a Justice for Hungary expedíciónak a magyar köztudatra és kollektív emlékezetre gyakorolt hatására keres választ. Az eltérő irodalmi műfajokat képviselő kortárs alkotások vizsgálata során egyértelművé válik, hogy az emberek képzeletét, legyenek azok naplóírók, újságírók vagy költők, az óceánrepülés tényén túl annak szereplői, különösképpen a technikai nóvumnak számító repülőgépet irányító pilóta, fogva tartották, a modern héroszokként ünnepelt aviátorok tragédiája pedig ezt az érdeklődést csak növelte. Az emlékkönyv eszenciáját jelenti ez a tanulmány, hiszen a valós teljesítményt értékelő hálás utókor számára ad támpontokat. Fontos eredménye továbbá az, hogy a válogatott írások időben és térben különböző keletkezési körülményeik ellenére is jól megmutatják a készítők viszonyát Endreszhez, az emberhez és az óceánrepülés végrehajtásához.
Az emlékkönyvet Missuray-Krúg Lajos könyvének részlete zárja, mely témájában jól illeszkedik a többi mű sorába. Az 1938-ban kiadott, majd betiltott könyv részlete Endresz György halotti beszédének is tekinthető, túláradó megbecsüléssel tiszteleg a bátor pilóta emléke előtt és állítja példaként a jövő generációi elé.
A Justice for Hungary útvonala – kép a kötetből
A Justice for Hungary emlékkönyvet ízléses, színes képmelléklet teszi teljessé, így a magyar történelem iránt érdeklődő fiatalok és lélekben fiatalok egyaránt érdeklődéssel forgathatják ezt a korszellemet egy ember sorsán keresztül bemutató kiadványt.
Arlett Tamás – Bálint Ferenc – Czirók Zoltán – Szabó Csaba: Justice for Hungary. Endresz György gyalogsági tiszt, tábori pilóta és az első magyar óceánrepülő emlékkönyve
Koronás Kerecsen Kiadó, Budapest, 2020.
ISBN 978-6155775-05-5
290 oldal
Ár: 4.500.- Ft
A cikk írója Mikó Nikoletta