Módosiak bevonulás előtt

2012.04.20. 09:28 :: Babos Krisztina

Arcok a Nagy Háborúból 1.

Padlásokon, fiókok mélyén vagy albumokban számtalan régi portré vagy csoportkép rejtőzik. A rajtuk szereplők neve sokszor nem ismert, időnként azonban gondos kezek feljegyezték, hogy egy kép kit vagy kiket ábrázol, néha még azt is, hogy a fotó hol és mikor készült. Ilyen képeket szeretnénk közzé tenni ebben az új sorozatban, amihez reméljük, hogy olvasóink is küldenek anyagot. Egyúttal közös nyomozásra invitálunk mindenkit: vajon ismerősek-e a nevek vagy az arcok? Tud-e róluk valaki valamit?

 

Az alábbi fotó – a rajta lévő írás szerint – Módoson készült 1916 januárjában, bevonulás előtt. A képen szereplők neve balról jobbra: Poták Sándor (+1916-7 Oroszorsz.), Poták Kálmán (+1970.I.15.), Pozojevich, Bíró Béla, Herche József János (1893.V.19.), Pozojevich Dezső (+1968).

 

27 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nagyhaboru.blog.hu/api/trackback/id/tr894461972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pozojevich Miklós 2013.01.07. 14:34:33

Nagy öröm volt ebbe a fényképbe botlani az interneten. Biztos vagyok benne, hogy Pozojevich Dezső és talán a fia, akinek nem ugyan nem derült ki a vezetékneve a rokonom. Utána járok a családom idősebb tagjai között és kiderítem vajon milyen szálak is fűzhetnek minket hozzájuk! Köszönöm a fényképet és az élményt! :)

MTi 2013.01.07. 16:19:17

@Pozojevich Miklós: @Natasa Gajdarova: Sajnos úgy gondolom, hogy a Pozojevich-nemzetségből ma már senki sem él Módoson :(

PintérTamás · http://nagyhaboru.blog.hu 2013.01.07. 19:06:37

@MTi: Hátha kiderül, hogy ma hol élnek, s újra felfedezik az őseiket és a szülőhazát! :)

Pozojevich Miklós 2013.01.07. 20:04:54

Sajnos én keveset tudok róluk/magunkról. Folyamatosan kutatom kivel mi lehetett korábban, de sajnos már kevés idős rokonom él.
Azért nem adom fel a kutatást! Aki esetleg tud valamit mesélni erről a képről, az kérem ne fogja vissza magát! :)

Babos Krisztina · http://nagyhaboru.blog.hu 2013.01.07. 20:38:47

@Pozojevich Miklós: Csak annyit tudunk - egyelőre -, amennyit a kép és feliratai önmagában elmondanak. Az egyenruhákban, rendfokozatokban én nem vagyok otthon, ez ügyben remélem most is lesz értő hozzászólás. Mindenesetre azt lehet tudni, hogy Módosról többnyire a 29. közös gyalogezredbe, illetve a 7. (verseci) honvéd gyalogezredbe soroztak - persze ettől még szolgálhattak másik alakulatban is.

Jedul 2013.01.07. 20:50:34

Századosok az urak. Három csillag a galléron, meg ott a bojtos tiszti kard is...

Babos Krisztina · http://nagyhaboru.blog.hu 2013.01.07. 21:31:50

Upsz! Itt van gyors nyomozásom eredménye: e

Egy bizonyos Dr. Pozojevich Dezső Lajos István községi jegyző (született 1895. június 23, Rudna, Torontál vm.) 1922 augusztusában Budapesten feleségül vette Bíró Saroltát (szül. 1897.aug.3., Szárcsa, Torontál vm.), a tanúk pedig a következők voltak: Dr. Bíró Béla és Poták Emilián. Lakhelyként mindannyiuknál a Bp X. Pongrácz út 7-es szám van megadva.

Poták Emilián Rikárd Kálmán Módoson született 1896. június 18-án. Ő és testvérei úgy tűnik áttelepültek Budapestre. Kálmán gyászjelentője alapján egyezik a fotón is szereplő halálozási dátum.

@Jedul: köszi.

Babos Krisztina · http://nagyhaboru.blog.hu 2013.01.07. 21:48:57

Dr. Bíró Béla pénzügyi segédtitkár 1895. szept. 23-án született Módoson. Túlélte a háborút, szintén Budapestre települt át, itt nősült 1925-ben.

MTi 2013.01.07. 22:23:10

@Natasa Gajdarova: hát ez bravúros: pikk-pak megvannak az eredmények :)

PintérTamás · http://nagyhaboru.blog.hu 2013.01.07. 22:39:07

Az 1917. évi rangsorolásban két helyen kerül említésre egy bizonyos Pozoevich Dezső. (Így írva a nevet!)

A 140. oldalon a tisztek és tisztjelöltek között, mint 1915. november 1-jei ranggal tartalékos zászlós, alakulataként a (verseci) 7. honvéd gyalogezred van feltüntetve.

A 211. oldalon a honvéd gyalogezredek felsorolásánál a 7. honvéd gyalogezred tartalékos tisztjei között a zászlósok között feltüntetve.

A két említés ugyanazt a személyt takarhatja, a kérdés csak annyi, hogy a képen látható hasonló nevű illetőhöz lehet-e bármi köze? :)

M.Kristóf 2013.01.07. 22:50:30

Egy ismerősöm is így találta meg egyik rokonát. Csak azt a fényképet egy internetes aukciós portálon látta. :)

A mi családunkról és egyéb családokról is vannak fényképeim amelyeken többen ismeretlenek.

Ha a fénykép és anyagküldés lehetősége fennáll akkor lehet, hogy küldenék pár fényképet és az eddig feltalált információkat. Hátha valaki rátalál rokonára a fényképek között.

PintérTamás · http://nagyhaboru.blog.hu 2013.01.07. 23:01:33

S ez mondjuk már nem lehet véletlen: Poták Emil (aki nagy valószínűséggel a fentebb említett Poták Emilián Rikárd Kálmán), szintén 1915. november 1-jén lett tartalékos zászlós és szintén a 7. honvéd gyalogezredben.

Most nézem: a rangsorolásban a 211. oldalon a 7. honvéd gyalogezred tartalékos zászlósai között szerepel Bíró Béla, Poták Emil és Pozoevich Dezső is!

Poták Emlil 1917. február 1-től tartalékos hadnagy ugyanott.

Babos Krisztina · http://nagyhaboru.blog.hu 2013.01.07. 23:10:00

@M.Kristóf: Persze, folyamatosan várjuk a képeket, egyebeket. Igaz, a feldolgozás sokszor lassan megy, de előbb-utóbb mindenre sor kerül. Előre is köszönünk minden anyagot.

PintérTamás · http://nagyhaboru.blog.hu 2013.01.07. 23:22:54

@Natasa Gajdarova: Igen, kezd! :) Különleges éjszaka volt, jó kis nyomozósdi! Kiderítettük, hogy az egykori tartalékos zászlós katonatársi kapcsolatból szoros későbbi barátság született! (Sőt akár családi kapcsolat is, hisz Pozojevich Dezső felesége, Bíró Sarolta több mint valószínű, hogy Bíró Béla testvére...)

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2013.01.08. 18:57:46

Egy kis pontosítás: a képen mindhárom úr hadapródjelölt őrmester.

MTi 2013.01.08. 20:53:50

@Markgraf: igen, szerintem is túl fiatalok századosnak

PintérTamás · http://nagyhaboru.blog.hu 2013.01.08. 21:37:34

@Markgraf: @MTi: Igen, ez tegnap a számomra is nyilvánvalóvá vált. A csillagok mérete, alakja és galléron a sávok már eleve gyanúsak voltak, de a rangsorolás egyértelművé tette, hogy két hónap alatt nem ugorhattak ekkorát. :) A kép készítésekor (1916. január) valószínűleg még nem kapták meg csak később az 1915. november 1-jei időpontra datált zászlósi rangot, ezért viselik még az őrmesteri három csillagot. A tartalékos tiszti vizsga után átmenetileg nevezték ki a hadapródokat őrmesterré, majd lettek zászlósok.

magyaros17 2013.01.09. 10:35:17

Kedves Tamás! Próbáltam a nevet keresni a sematizmusban, de az új on-line rendszerben nem nagyon tudtam mozogni. A nevet megtaláltam, de nem jutottam az egység megnevezéséig. Így nem tudtam a kérdésemet tisztázni, hogy vajon tényleg a 7. honvéd gyalogezred állományába tartoztak ezek a tisztek? Ugyanis ez az ezred, mint ismeretes 1915 márciusában a 23 hadosztály részeként fogságba esett, és később sem állították fel újra. A kiegészítési területről ez után az 51. hadosztályt állították fel, és benne úgy gondolom, hogy a 305 honvéd gyalogezred kapta a pótlását a Bánátból. Egy ideig létezett az újra felállított 7. népfelkelő gyalogezred is. De a források szerint a 7. honvédek története a fogsággal végződött.
Egyébként a fotók teljesen egyértelműen hadapród őrmestereket ábrázolnak.
M

PintérTamás · http://nagyhaboru.blog.hu 2013.01.09. 20:05:26

@magyaros17: Nekem sem volt egyszerű rájönnöm, hogy hogyan lehet lépkedni az oldalakon, mivel az oldalkereső nem működik. Ha már a névig és onnan az adott oldalig eljutottál, jelen esetben pl. a 211. oldalra, akkor a böngésző sorának utolsó számértékeként az oldalszámot látod. Ha ezt kicseréled egy másikra, akkor arra az oldalra ugrik. Így kezdtem el visszafelé lépkedni és eljutottam a 207. oldalig, ahol a 7. gyalogezred kezdődik. Innen tudtam meg, hogy biztosan ide tartoztak. :)

Egyébként attól, hogy az ezred megszűnt, fogságba esett, a pótzászlóalj, a "káder" még tovább működött, s a hadkiegészítő területen a sorozások, kiképzések ugyanúgy mehettek tovább, maximum a pótszázadok nem a már nem a nem létező saját ezredhez lettek irányítva, hanem más alakulatokhoz. Az 1917-es sematizmusban mindenesetre szerepel az ezred, és a teljes tiszti állománya, közöttük a képen szereplő három személy, akik ettől még szolgálhattak más alakulatban később.

Pozojevich Miklós 2013.01.09. 20:59:19

:D Nem semmi nyomozást végzett itt mindenki! Nagyon hálás vagyok , külön köszönet Pintér Tamás úrnak! Ezeket mind feljegyezve kutatok tovább. Egyelőre nem találtam meg milyen ágon lehetne a rokonaim, de viszont találtam Amerikában is pár elhunyt rokont: search.ancestry.com.au/cgi-bin/sse.dll?db=mediaphotopublic&rank=1&sbo=t&gsbco=Sweden&gsln=Pozojevich

Ezek mellet sikerült megtudni, hogy a Pozojevich nevet a család az akkori foglalkozásából kaphatta, ami azon a nyelven (talán horvát vagy szerb) halászt jelentett. Ez mondjuk kevésbé hiteles forrás, de érdekesnek találtam! :)

PintérTamás · http://nagyhaboru.blog.hu 2013.01.28. 12:02:08

Friss információk! Úgy tűnik, hogy a leszármazottak is ránk találtak és sikerül felvennünk velük a kapcsolatot. Legalábbis a Facebook oldalunkon tegnap az alábbi üzenetet kaptunk a képen látható Pozojevich Dezső unokájától, Pozsgay Judytól az USA-ból(az üzenetben az ékezeteket én javítottam): "Pozojevich Dezső nagyapám volt, aki nevét átváltoztatta Pozsgay-ra. Fia, Pozsgay Dezső (édesapám), Ausztriába menekült 1949-ben és utána Amerikába. Pittsburgh, Pa-ban három gyereket felnevelt édesanyámmal (szül. Maixner Magdolna). Én vagyok a legfiatalabb. Több I. világháborús dokumentum került elő Nagyapám iratai között."

Beszámolunk majd a legújabb fejleményekről is! :)

Thomas Pozsgay 2013.01.28. 17:12:16

@Natasa Gajdarova: Na milyen kisci a vilag. Pozojevich Dezsoe a nagyapam. En itt New Yorkban lakok. Edeapam Pozsgay Dezsoe {Pozojevich Dezsoenek a fia}

Babos Krisztina · http://nagyhaboru.blog.hu 2013.01.28. 17:27:15

@Thomas Pozsgay: Örülünk, hogy ránk talált! Ismert volt ez a fotó a családban? A képen szereplő fiú, aki szintén a Pozojevich nevet viseli, Dezső öccse lenne?

A Blogról

Blog a háborúról, ami nagyobb volt minden korábbinál, ezért a kortársak a kitörését követően nem sokkal a Nagy Háború elnevezést adták neki…

Térkép

Történetek a Nagy Háború Blogról
 

Legutóbbi kommentek

Könyvajánló

Hadiszalagon 

Műhely

Tudományos műhely rovat szakmai tanulmányokkal, közleményekkel…

Perczel

Kiadványaink

Gunesch

Ó, ti fiúk

Iskolapadból a pokolba

A pokol tornácán

A pokol tornácán

A pokol tornácán

A pokol tornácán

Magyarok az Isonzónál

Merénylet Szarajevóban

Katonatemetők a Felvidéken

100 évvel később

Szalay-Berzeviczy Attila fotói első világháborús helyszínekről

Dublin

Zene

‪Fuoco e mitragliatrici
 

Olasz front

Olasz front 

Képregénypályázat

Utazás

 

Kiállítás

Ösztöndíj

Roberto Visinntin

Adó 1%

Művészek a háborúban 

süti beállítások módosítása