„úgy néztünk ki, mint a megfürdőzött disznók”

2011.02.14. 07:17 :: PéterZoltán

B. Sárközy Gergely visszaemlékezése – 7. rész

Újoncélet

Másnap, február 16-án megkezdtem a tizenharmadik iskolát tanulni. Hajnali 4 órakor felzavartak bennünket, csajkát osztottak ki köztünk, és mondták, hogy menjünk kávéért. Nekem nem kellett. Én három napig nem kóstoltam meg a katonai menázsit, csak a ládából falatoztam, melyben hazai kenyér, hús, hurka, szalonna, tésztafélék és más ilyen jó dolgok szerénykedtek. El is romlott az étvágyam e kemény ételektől, megfeküdte a gyomromat. Később megszoktam a kávét és meg is szerettem. Az ebédért is elmentem legtöbbnyire, de vacsoráért csak nagyon ritkán fáradtam le. A komiszkenyeret pedig meg sem igen kóstoltam azalatt a nyolc hét alatt, míg Váradon, mint újonc voltam.

Ebéd a körletben Ebéd a szakasz körletben - Update!
(Ságvári György: A Magyar Királyi Honvédség és a honvédegyenruha 1868-1918 c. kötetből)

Megpróbálom itt némileg vázolni ez újoncéletet. Hajnal előtt 4, esetleg 3 órakor, mikor még javában aludtunk, kitárja az ajtót az úgynevezett napos, és sztentori hangon elordítja magát: „Fel!” A parancs szigorú, meg kell fogadni. Katonának első kötelessége az engedelmeskedés. Talpra ugrálunk és gyorsan felöltözünk. De még ezzel alig vagyunk kész, ismét bekiált a napos: „Sorakozó csajkával!” Míg nem tudtuk, mi fán terem a sorakozó, addig egymás hátán tódultunk a folyosóra és a kondérhoz, úgy, hogy az éhesebbek a szakácsot is majd beledöntötték a kondérba. De mikor megtanultuk, kettesével sorba álltunk és egy altiszt indulj szavára rendben mentünk a menázsiért.

Kenyérzsák és főzőcsésze 1914-1915-ből Kenyérzsák és főzőcsésze 1914-1915-ből
(Ságvári György: A Magyar Királyi Honvédség és a honvédegyenruha 1868-1918)

Persze az élelmesebb és szodébb előre tolakodott és mikor kikapta a porcióját, félrevonult, gyorsan megitta bármely forró volt is, és ismét sorba állt, hogy még egyszer, sőt többször is kapjon. Én, mint szerény ember, sohasem voltam tolakodó, de később beláttam, hogy „szemérmes koldusnak üres a tarisznyája”, ha nem tolakodom éhen maradok. Később volt rá eset, hogy én is – ha a kávé jó volt – kétszer, háromszor is megrepetáltam.

A folyosón levő mosdókba a csajkát mosni nem volt szabad, de azért legtöbbször találtak benne ételmaradékot, pedig többnyire őr állt a mosdóknál.

5 órakor, néha előbb is lesorakoztunk az udvarra, s ott a havas, fagyos, vagy sáros kövezeten még egy, sőt néha két óra hosszáig is topogtunk, ácsorogtunk. Közben az altisztünk el-elkiáltotta a vigyázzt, mire pipát, szivart ledobva, feszes vigyázzban álltunk, mint a cövek. „Indulj! Hátra arc! Állj! Pihenj!” stb. Hat óra után volt a kivonulás valamelyik gyakorlótérre, ahol nap-nap után többet kellett tanulnunk. Előbb csak a lépéseket, fordulásokat, indulást, megállást, kéz- és lábgyakorlatokat tanultunk, később a tisztelgést, jelentkezést, stb.

Magyar bakák kiképzése közelharcra egy laktanya udvarán Magyar bakák kiképzése közelharcra egy laktanya udvarán, szurony és puska helyett bottal (Balla-Pollmann-Kürti: A Nagy Háború másik arca)

Majd puskát kaptunk, s annak a szerkezetét, megtöltését, célzást, pucolását, azzal való tisztelgést, stb. kellett megtanulni. Kaptunk hátizsákot, kenyértarisznyát, kis ásót. Ezzel megtanultuk künn a határban a lövészárok-, fedezékásást sárban, esőben úgy, hogy mikor 11 óra után kettős rendben haza vonultunk, úgy néztünk ki, mint a megfürdőzött disznók. De azért a délutáni kivonulásra ismét ragyogni kellett az utolsó gombnak is.

1914 mintájú gyalogsági ásó 1910 mintájú gyalogsági ásó („kis ásó”)
(Ságvári György: A Magyar Királyi Honvédség és a honvédegyenruha 1868-1918)

A laktanyából az első két hétben ki sem volt szabad nézni, később ritkán kimehettünk, kimaradási engedéllyel takarodó fújásig, 9 óráig. Este lefekvés előtt sokáig folyt a dalolás, mert dalolni muszáj volt. Azután mindenféle furfangosabbnál furfangosabb játékok, köszörülés, temetés, olajütés, lámpa elfúvás, csípőfeszítés, menjünk szurokért stb. De persze mikor már az altisztekkel megismerkedtem, engem sohasem vontak bele szereplőként az ily illetlen játékokba, csak ővelük néző és nevető közönség voltam. Lefekvés után pedig a mese járta. Az ablakok – rendkívüli hideg idő kivételével – egész éjjel nyitva állottak.

(Nagy Lajos: Katonaénekek a siklódiak emlékezetében című kiadvány hangzómellékletéről)

Következő rész: „Miért nem fényes a bakancsod, disznó?”

Összes rész: B. Sárközy Gergely visszaemlékezése 1-85. rész

2 komment

Címkék: zene nagyvárad b. sárközy gergely

A bejegyzés trackback címe:

https://nagyhaboru.blog.hu/api/trackback/id/tr472658994

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pavol Rusnák 2014.01.20. 17:47:12

A felső képhez szolnék hozzá: A katonák ugyan Magyarok lehetnek, de czehszlovák egyenruhában vannak - így nem lehet a századfordulóból a fotó.

Érdekes módon több helyen is megfigyeltem e jelenséget (példaul az Europeana 1914-1918 oldalán is). Az oka legtöbször az lehet, hogy a utódok nem képesek a különféle egyenruhákat megkulönbösztetni így tehát automatikusan öszemossák azt a tényt hogy a nagyapa/dédnagyapa az 1. világháborúban harcolt es lám itt a katonaképe ... Nemegyszer találkoztam azzal, hogy volt világháborús katonáról csak csehszlovák katonakép maradott fenn. És ezzel a második világháború résztvevoinek kutatása során is meg fog kelleni birkózni.

Babos Krisztina · http://nagyhaboru.blog.hu 2014.01.21. 18:19:41

@Pavol Rusnák: Köszönjük, hogy felhívta rá a figyelmünket, ezt valóban benéztük. Lecseréltük a képet egy megbízhatóbb forrásból származó fotóra. (Köszönet Bálint Ferinek is a konzultációért.)

A Blogról

Blog a háborúról, ami nagyobb volt minden korábbinál, ezért a kortársak a kitörését követően nem sokkal a Nagy Háború elnevezést adták neki…

Térkép

Történetek a Nagy Háború Blogról
 

Legutóbbi kommentek

Könyvajánló

Hadiszalagon 

Műhely

Tudományos műhely rovat szakmai tanulmányokkal, közleményekkel…

Bilek

Kiadványaink

Gunesch

Ó, ti fiúk

Iskolapadból a pokolba

A pokol tornácán

A pokol tornácán

A pokol tornácán

A pokol tornácán

Magyarok az Isonzónál

Merénylet Szarajevóban

Katonatemetők a Felvidéken

100 évvel később

Szalay-Berzeviczy Attila fotói első világháborús helyszínekről

Dublin

Zene

‪Fuoco e mitragliatrici
 

Olasz front

Olasz front 

Képregénypályázat

Adó 1%

Programajánló

 

Ösztöndíj

 

Utazás

 

Kiállítás

süti beállítások módosítása