A „Švejk-szindróma”

2015.10.14. 06:36 :: TakácsRóbert

Nem egészen derék katonák kalandjai a Nagy Háborúban

Az első, 1923-as megjelenése óta Jaroslav Hašek: Švejk, egy derék katona kalandjai a világháborúban című regénye megszámlálhatatlan kiadás élt meg. Jelenlegi tudomásunk szerint több mint 60 nyelvre fordították le világszerte. Nemzetközi népszerűsége töretlen. A csehek számára egy igazi márkanévvé vált. Mindeközben más szemszögből főhőse, Švejk az első világháború katonatípusainak talán egyik legszégyenletesebb figuráját testesíti meg. Mitől mégis ez a népszerűség? Miért vált a világ talán legismertebb nagy háborús regényalakjává? A válasz nem egészen egyértelmű.

 

Josef Švejk egy márkanév. Nem csak Csehországban, de világszerte, ezt nem tagadhatjuk. Az 1923-ban napvilágot látott regény számtalan országban rengeteg kiadást élt már eddig is meg. Történetét megfilmesítették, rajz és animációs filmet is készítettek belőle. Sörözők, vendéglátóhelyek őrzik nevét az egykori Monarchia több utódállamában. A sors fintoraként még Magyarországon is. Köztéri szobrok sora emlékezik meg róla. A regényben végigjárt útvonala már-már „zarándokútként” funkcionál. A rumtól a fürdőolajig pedig számtalan termék védjegyévé vált. De honnan ered ez a népszerűség?

Švejk, a derék katona Švejk, a derék katona
(forrás: praguerevue.com)

Švejk, a regényhős személye 1911-ben egy elbeszélés főhőseként toppant a világirodalom színpadára. Ezt még négy kisebb lélegzetvételű történet követte, amelyekben Švejk karaktere még sokat alakult. 1916-ban született meg a Švejk, a derék katona, fogságban című kisregény, amelynek főhőse a mű megszületése körülményei szellemében egy mélyen magyar-(és osztrák-)ellenes cseh nacionalista, aki nem retten vissza attól sem, hogy vérbeli osztrák feljebbvalójába belelőjön és átszökjön az ellenséghez. Végül 1921/1922-ben megszületett az igazi Švejk-típus.

Ha az első világháború Švejk által megszemélyesített katonatípusát kívánjuk megérteni, meg kell vizsgálnunk azt a kort, amelyben született és azt a személyt, akinek a fantáziájából előlépett. Kezdjük ez utóbbival.

Jaroslav Hašek, Švejk irodalmi értelemben vett édesapja 1883-ban született Prágában. Cseppet sem volt jó gyermekkora. Apja alkoholizmusa miatt hamar árvaságra került. Igazi világcsavargó, örök lázadó lett belőle. Mindezt a „boldog békeidők” Monarchiájának cseh állampolgáraként. Vagyis szinte törvényszerű, hogy már fiatalon szembekerült a dualista állam ideológiájával. Külön erősítette ezt a meggyőződését az a tény, hogy a Monarchia nagy vesztesei a csehek voltak. A cseh nemzeti öntudatban a Kiegyezés, egy osztrák-magyar megegyezés, amelyből kihagyták a cseheket. Ez a nemzeti sértődöttség és a cseh történelmi nagyságba vetett hit megalapozta a csehek Monarchiával szemben támasztott ellenérzéseit. Ezt a tényt pedig tovább fűszerezte az a különleges társadalmi helyzet, hogy cseh arisztokraták hiányában egy átlag cseh nem különösebben kötődött a monarchiához, mint államformához sem. Hašek ennek a prágai polgári szellemiségnek a gyermeke volt. Lázadó természete a magánéletben is tükröződött. Megrögzött állásváltogató és szoknyavadász volt. Korai házassága is gyorsan tönkrement. Végre rátalált az újságírásra, de nyugtalan természete továbbűzte a pályáról. Politikailag az anarchista mozgalomban kezdett, majd a „Törvény Keretein Belül Mérsékelten Haladók Pártja” soraiban kötött ki. Alkoholizmusa már ekkor komoly gondokat okozott számára. Talán ez elől, a szétesőben lévő élet elől menekült a 91. gyalogezred kötelékébe, amikor kitört az első világháború. De a háború már a kezdetek-kezdetén elborzasztja és átszökik az oroszokhoz. 1916-ban már Kijevben írja a Švejk, a derék katona, fogságban-t, amelyet átjár a Monarchia gyűlölete. Ezután az ún. Csehszlovák Légió tagjaként tevékenykedik. De hamarosan köztük sem érzi jól magát. Azon kevés cseh közé tartozott, aki 1917-ben átállt a bolsevikok mellé. A Vörös Európa lap szerkesztője lett. Hamarosan azonban kommunistaként házasságot kötött Lvov herceg lányával, azaz szembekerült elvtársaival is. Már betegen – valószínűleg, hogy megszabaduljanak egyre kellemetlenebbé váló személyétől – hazaküldik Csehszlovákiába, hogy segítsen megszervezni a Csehszlovák Kommunista Pártot. Ezzel is kudarcot vallott. Ekkor menekült a fő mű, Svejk, a derék katona kalandjai a világháborúban megírásába. A befejezés azonban elmaradt. 1923. január 3-án zaklatott élete felőrli a szervezetét. A mű természetesen Hašek írói fantáziájának szüleménye. De a benne szereplő események, életérzések, illetve háborúlátása a valóságból táplálkoztak. Az író személyes élményeit tükrözik.

Jaroslav Hašek, Švejk „atyja” a világháborúban Jaroslav Hašek, Švejk „atyja” a világháborúban
(forrás: literaturetcheque.fr)

A főhőst irodalmi megközelítésből elemzők gyakran hoznak elő olyan kifejezéseket a regény kapcsán, hogy Švejk egy igazi „antihős”, azaz – átvitt értelemben – tulajdonképpen egy „hős” a maga nemében. „Az embertelenséggel a maga módján szembeforduló (kis) ember”. A háború borzalmai közepette az életéért küzdő szeretnivaló csibész, lázadó. Ez a nézőpont emelte Švejk személyét mitikus magasságokba. Ha megnézzük, a regény teljes sikere évtizedekkel a Nagy Háború után tetőzik. És ami fontos, nem a háborút a lövészárkokban végigküzdők körében lett népszerű, hanem egy olyan generáció szemében, amely a háborút szerencséjére nem megélte, hanem többnyire csak hallott róla.

Viszont ha katonai szemszögből nézzük, a kép már árnyaltabb. Ez a Švejk lop, csal, hazudik. Feletteseit lenézi és kijátssza. A Monarchiát inkább elárulja, mint hősként védi. Ez a katonatípus a valóságban már nem is biztos, hogy olyan szimpatikus lenne. És ez a katonatípus létezett a Nagy Háborúban. Nem csak a csehek között, de bizony még a magyar bakák között is. Tény, hogy számszakilag össze sem lehet hasonlítani az arányokat. A Nagy Háborúban a magyar katonák között már csak az utolsó években kezd elharapózni ez a fajta hozzáállás. A háború reménytelen szenvedései okozzák azt a pálfordulást, amely az amúgy tisztességgel helytálló katonákat a haza védelme ellen fordítják. Mint láttuk, a csehek kezdettől fogva nem lelkesedtek a Birodalomért. Ennek megfelelően alakult a cseh sorozású egységek története is.

„Nagy idők nagy embereket kívánnak.” Írja Hašek a Svejk, a derék katona kalandjai a világháborúban előszavának első mondatában. A csehek pedig nem akartak „naggyá” válni a Monarchiáért. A cseh katonák árulása már a háború elejétől fogalommá válik. 1914 októberében javában zajlott a San mentén és Chyrow-nál (ma Khyriv, Ukrajna) az élet-halálharc az oroszok ellen, amikor a többségében cseh állományú 36. gyalogezred megadta magát. A megadás körülményei még csak felvetették az árulás gyanúját. 1915. április 3-án azonban már egyértelmű volt a helyzet. A szintén cseh állományú 28. gyalogezred két zászlóalja tisztestül átvonult az oroszokhoz, a tábori zenekar kísérete mellett. A 4. hadseregtől jobbra álló, a 3. hadsereg III. hadtestének kötelékébe tartozó ezred átállása következtében teljes katasztrófa lógott a levegőben. A helyzetet kihasználó, Bártfa felé törő oroszokat csak a 3. és 4. (tiroli) közös vadászezred hősiessége állította meg. Óriási botrány kerekedett az ügyből.

Az ügy után kiadott 1915. április 17-i hadseregparancs önmagáért beszélt: „Fájdalmas szívvel elrendelem, hogy a 28. cs. kir. gyalogezred gyávaság és hazaárulás miatt törültessék hadseregemből. A becstelenné vált ezredet fosszák meg zászlójától, és azt adják át a katonai múzeumnak. A mai napon megszűnik létezni ez az ezred, amely már a hazából erkölcsileg megmételyezve vonult a harctérre, hogy ott hazaárulást kövessen el.” (I. Ferenc József)

József Ferdinánd főherceg parancsa szintén sokat elárul a csehekről akkorra már kialakult kép tekintetében: „Egyes cseh alakulatok nagy csalódást okoztak hadjáratunk folyamán, különösen a legutóbbi harcokban. Főként védelmi állásokban okoztak csalódást, amikor hosszabb ideig tartózkodtak a lövészárokban, s ezt az időt az ellenség gyakran arra használta fel, hogy kapcsolatot és összeköttetést teremtsen e csapatok aljas elemeivel. […] Az ellenségnek gyakran sikerült meglepnie alakulatainkat, úgyszólván ellenállás nélkül behatolnia állásainkba, és rendkívül nagyszámú foglyot ejtenie. Ezerszeres szégyen, gyalázat és megvetés szálljon e becstelen nyomorultakra, akik elárulták a császárt és a birodalmat, s nemcsak dicső és bátor hadseregünk dicsőséges zászlóinak becsületén ejtettek foltot, hanem ama nemzetiség becsületén is, amelyhez tartoznak. Előbb-utóbb utoléri őket a golyó vagy a hóhér kötele. Minden egyes cseh katonának, akiben van becsület, kötelessége jelenteni a parancsnokának az ilyen aljas bujtogatókat és árulókat. Aki nem cselekszik így, maga is áruló és becstelen. […] Uralkodónk rendelete alapján a 28. cs. kir. ezred már törültetett a hadseregből, s az ezred fogságba kerülő szőkevényei valamennyien vérükkel fognak fizetni súlyos bűnükért.”

A III. hadtest parancsnokát menesztették. A 28. gyalogezred megmaradt pótezredét büntetésből Szegedre költöztették, bár a szegediek sem jártak jobban, mert ők kerültek helyettük Prágába. De miért következhetett be ez az árulás?

A Svejk, a derék katona kalandjai a világháborúban szinte oldalról-oldalra jól tükrözi a cseh bakák háborúképét. Közöttük a kezdeti lelkesedés sem volt annyira általános, mint a Monarchia többi népe között. „Végül is elérkezett az a pillanat, amikor mindannyiukat vagonokba tömték – 42 ember : 8 ló arányban. A lovak persze kényelmesebben utaztak, mint a legénység, mivel állva is tudtak aludni, de hát oda se neki. A katonavonat egy újabb embercsoportot szállított a galíciai vágóhídra.” És a csehek irtóztak egy olyan birodalomért feláldozni az életüket, amelyet cseppet sem éreztek már magukénak. Arról nem is beszélve, hogy egy esetleges orosz győzelem megnövelte a cseh függetlenségi álmok esélyét. Márpedig a század elejétől egyre szaporodtak azok a cseh politikai csoportosulások, akik – 1908 után sokszor már nyíltan – az oroszok és a pánszláv mozgalmak segítségével vágyták kivívni a gyűlölt Osztrák–Magyar Monarchiától való elszakadásukat. Ennek megfelelően a cseheket cseppet sem fűtötte át az a hazafias érzület, amely az osztrákokat és a magyarokat hősies harcra ösztökélték.

„A Kašperské Hory-i németek, akik a hátsó vagonokban ültek, és még a milovicei állomáson is azt bömbölték, hogy "Wann ich kumm, wann ich wieda kumm…" – Homonnától kezdve elcsöndesültek, mert belátták, hogy azok közül, akiknek a sapkája most a sírokon lóg, sokan ugyanígy énekeltek arról, hogy milyen jó lesz hazamenni, és örökre otthon maradni a kedvesükkel.”

Švejk szobra a homonnai állomás mellett Švejk szobra a homonnai állomás mellett
(a szerző saját felvétele)

Tehát láttuk, a csehek nem akartak meghalni a birodalomért. De a cseh függetlenségért már annál inkább. Először csak egyénileg, majd 1916 után már az ún. Csehszlovák Légió kötelékében harcoltak egykori államuk ellen. Az 1918 áprilisára megszerveződő olaszországi alakulatukról Tersánszky Józsi Jenő az Egy ceruza története című kisregényében már azt jegyzi meg, hogy a magyarok félnek a kezükbe kerülni, mert azok kegyetlenül lemészárolják őket, nem ejtenek sem magyar és sem osztrák foglyokat.

A történetben Švejk kutyát lop, élelmet lop, és ezt teljes természetességgel viszi véghez. Ez azonban már a teljes Monarchia állapotáról fest rossz képet. „A háború a lopásban is bátorságot követelt. A hadbiztosok gyöngéd szeretettel néztek egymásra, mintha azt akarnák mondani: Egy test és egy lélek vagyunk, lopunk, pajtás, csalunk, testvér, de hiába, nehéz az ár ellen úszni. Ha te nem vágod zsebre, zsebre vágja egy másik, s még azt mondja rólad, hogy azért nem lopsz, mert már eleget harácsoltál."

Ez a jelenség annyira elharapózik a háború folyamán, hogy szinte minden visszaemlékezésben kiemelt helyen szerepelt. És ezt a jobb érzésű parancsnokok is megemlítik. A magántulajdon tiszteletének, a kötelességteljesítésnek és a hazafias bátorságnak a teljes elértéktelenedéséért a háború borzalmai okolhatók. Hogy ezek a katonai értelemben mindenképp negatív tünetek mennyire jellemezték a Monarchia haderejét, még egyelőre nehéz eldönteni. Az osztrák és magyar bakák többsége a háború bő négy éve alatt zömében hősiesen harcolt. Az erkölcsi korlátok azonban más tekintetben teljesen eltűntek. A lopás, rablás, az esztelen gyilkosság vérzivatarában már csak kísérőjelenségként hatott. Sokszor a bakák életét mentette meg az egyre romló ellátás miatt közelségbe kerülő éhhaláltól. És mennyire jellemezték a Monarchia többi nemzetét az árulások? Előfordultak. De jóval a cseh átállások alatti számban. A kötelességteljesítésből, a bajtársakkal való együttérzésből eredő kitartás sokáig megmaradt és általános maradt. Még ha egyre reményvesztettebbé vált is. Voltak cseh katonák, akik tisztességgel végigharcolták a háborút, de a „Švejk-típusú Monarchiás bakát”, mint a fentiekben láttuk, nem ez jellemezte.

19 komment

Címkék: švejk

A bejegyzés trackback címe:

https://nagyhaboru.blog.hu/api/trackback/id/tr627966478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Margittai Gábor 2015.10.14. 07:49:43

Bár a Švejk megfellebbezhetetlenül irodalmi remekmű, valóban ideje megvizsgálni azt a katonaképet és -erkölcsöt, amelyik e figura mögött lappang – Takács Róbert írása izgalmasan, elgondolkodtatóan teszi. Érdemes egyébként a derék Hasek magyargyűlölettől fűtött novelláit is olvasni a cseh sérelmi tudat megértéséhez. Hadifogságban "legendásak" voltak a cseh kápók is, a szerbiai lágerekben a legkegyetlenebb őreivé, gyötrőivé váltak egykori bajtársaiknak. A táborokban már 1914 végén megmutatkozott, mi fog történni Trianonkor...

magyaros17 2015.10.14. 09:52:08

A cseh sértődöttség és az ebből fakadó jellemvonások hosszú évszázadok fejlődésének a terméke, és nem értek véget 1919-ben. Veszélyes dolog az általánosítás, de én sok mai példával is találkoztam. Viszont hogy ne essünk az elfogultság hibájába, ajánlom mindenkinek Josef Skvorecky regényeit. Valamennyi erről szól, igen erős önkritikával. Ha egy cseh származású író írja le ezeket a jellemvonásokat saját nemzetének történetébe ágyazva előbb a 2. világháború, majd az orosz megszállás(?) idejére vonatkoztatva, akkor azon talán érdemes elgondolkodnunk.
Nekem Svejk soha nem volt szimpatikus regényhős.
M

Moticska Tihamér 2015.10.15. 03:19:58

„Az a nemzet, amelyik nem tiszteli hőseit, amikor majd ismét hősökre lesz szüksége, nem fog találni.”

Az idézet - paradox módon - egy cseh katonatiszt szájából hangzott el egy rádióműsorban anno… Ettől függetlenül nagy igazság, intő figyelmeztetés a mának.

Pavol Rusnák 2015.10.15. 17:35:50

Nem tudom, hogy sírjak vagy nevessek, amikor azt olvasom, hogy a 28. gyalogezred tábori zenekar kísérete mellet vonult át az oroszokhoz. Mellőzve azt, hogy nem létezik olyan jelentés, vagy más hivatalos dokumentum, amiben szó lett volna a zenekarról, mit csinált volna a tábori zenekar a harcvonalon??? Az égész „incidens” 1915. április 3. reggel történt, amikor az oroszok körülvették és megtámadták az ezredet. Míg a I/28 szinte teljesen elsöpörték, a III/28 és az IV/28 egyes részeinek sikerült kitörniük és visszavonulniuk. Ezért volt az első jelentés (4.11.), amely még két zászlóalj elvesztéséről beszélt, később (4.16.) korrigálva három század elvesztésére. Orosz források szerint a támadó orovaji 195. gyalogezred 8 tisztet és 762 katonát ejtet foglyul. Hivatalos vizsgálatra csak a szétoszlatás után került sor (4.22.) – az megállapította, hogy egyének ugyan átszöktek, de tömeges átszökésről nincsenek bizonyítékok. Az ezred ezután végül újra volt alapítva.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2015.10.16. 08:23:10

És hogyan gondoltak az osztrák tisztek a magyar szökevényekre mondjuk 1849-ben?

Rég megtanultam már, hogy nincsen abszolút igazság, csak a nemzetnek lehet igaza. Ebben az esetben igaza volt Svejkéknek is meg a császárnak is.

Miért harcoltak volna egy olyan birodalomért, amiben nem akartak élni és nem adta meg legalább a minimális függetlenséget?

Az osztrákok meg miért nézték volna el, hogy valakik hűtlenek hozzájuk?

Az igazi kérdés a megítéléskor, hogy te melyik oldalon állsz. Ha a birodalomén, akkor mocskos árulók, ha a cseh oldalon, akkor hősök, ráadásul okosak, mert elérték a céljukat.

De ennél van egy nagyobb kérdés is: mi mit kerestünk azon az oldalon 60-70 évvel 1848 után? Kompromisszumnak kompromisszum volt, csak kérdés, hogy megérte-e? Persze egy nemzet nem hoz döntéseket, és a könnyebb utat választani mindig egyszerűbb. És nem vagyok biztos benne, hogy én nem azt választottam volna-e, úgyhogy nem ítélek el senkit.

PintérTamás · http://nagyhaboru.blog.hu 2015.10.16. 21:48:09

A "cseh téma" többször előjött már a blogon. A témához és a fenti hozzászólásokhoz jó adalék ez a posztunk és a kommentjei is: nagyhaboru.blog.hu/2010/09/13/borbely_kalman_tuzer_fohadnagy_hadiutja_7_resz

magyaros17 2015.10.17. 19:50:45

Szerintem érdemes különválasztani két dolgot. Az egyik a svejkes, sumákolós, kedvetlen-fanyalgó magatartás, lagymatag hozzáállás, kockázatkerülés, stb. mint jellemvonás. A másik az említett két gyalogezred és más cseh(-szlovák) csapatok szereplése. A regény csak az előbbivel kapcsolatban nyújt értékelhető információt (amit más cseh szerzők, pl. az említett Skvorecky és mások írásai is alátámasztanak).
Egy másik dolog a cseh ezredek világháborús szereplése. Ezzel kapcsolatban feltétlenül szükséges tényszerűen utánajárni dolgoknak, és úgy véleményt nyilvánítani.
Az általam fellelt információk alapján a 36. gyalogezredet valóban feloszlatták, a szájhagyomány illetve a fent említett dokumentum alapján gyávaság és dezertálás címén. A 28. gyalogezredet viszont nem, illetve újjászervezték, mert ez az ezred más cseh ezredekkel együtt végig harcolt a világháborúban. Elszórt információk alapján elképzelhető, hogy nem teljes ezredként, hanem zászlóaljanként vetették be. Minden esetre az I. és a IV. zászlóalja 1916-tól jórészt az olasz fronton került bevetésre. Más kérdés, hogy szintén a szájhagyomány szerint a cseh csapatokhoz erősítésként német és magyar legénységet is vezényeltek, de a nemzetiségek keverése a gyalogezredek sorállományában eléggé elterjedt volt, nem csak a cseh csapatokat érintette.
A Cseh Légió szereplése szerintem egyáltalán nem volt olyan kiemelkedő. Ahogy a korábbi bejegyzésben is olvasható, alig kerültek bevetésre. 1918-19-ben a Felvidéken sem szerepeltek valami fényesen (Balassagyarmat, 1919-es Felvidéki Hadjárat). Szerintem ez a formáció sem lóg ki a sorból lelkesedés tekintetében.
M

magyaros17 2015.10.17. 19:54:27

Most látom, hogy az inkriminált bejegyzés idő közben eltűnt...
M

PollmannFerenc 2015.10.18. 18:50:21

Mindenkinek figyelmébe ajánlom a témához a Hadtörténelmi Közlemények legutóbbi számában Manfried Rauchensteiner előadását - illetve csak annak, aki olvas németül...

PintérTamás · http://nagyhaboru.blog.hu 2015.10.18. 21:05:18

@PollmannFerenc: Örömmel vesszük, ha két bővített mondatban összefoglalod a lényegét a számunkra! :)
(Persze csak ha megoldható.)

PollmannFerenc 2015.10.18. 21:17:25

Hát két bővített mondatnál több benne a lényeg... Mindenesetre éppen a cseh ezredek helytállásának vagy helyt nem állásának témájáról szól.

PintérTamás · http://nagyhaboru.blog.hu 2015.10.18. 22:16:24

@PollmannFerenc: Köszönjük, hogy felhívtad rá a figyelmet! Érdemes lenne (lett volna) magyarra is lefordíttatni...

PollmannFerenc 2015.10.18. 23:23:27

Ez most egy ilyen újítás, hogy idegen nyelvű tanulmányok is megjelennek a HK-ban. ha már nem tudunk idegen nyelvű lapszámokat csinálni...

PollmannFerenc 2015.10.19. 22:18:03

@csorsza: Ott még nincs fenn a legfrisebb szám!

jankovicsz 2015.10.20. 20:21:45

Nem tudom mennyire okos dolog egy háborúellenes regény alakjainak katonai attitüdjét vizsgálni, valami olyat számon kérni rajta, ami ellen íródott. A Svejk nem egy pontos kordokumentum, hanem annak az értelmetlenségnek az irodalmi groteszk eszközeivel létrehozott lenyomata, amely az öreg, elkorhadt Monarchia állapotait tükrözi a Nagy Háború kisemberek számára felfoghatatlan, értelmetlen, korábbi életüket felégető világával. Svejket, mint katonát már csak azért is értelmetlen elemezni, mivel a regény szövege szerint "évekkel azelőtt búcsút vett a katonaságtól, miután a katonaorvosi bizottság végérvényesen hülyének nyilvánította". Nos, ebből levezetni egy katonatípust, illetve egy cseh nemzeti karaktert több dolog miatt is problémás. A csehek minden más nemzetnél korábban, már a 30-as években komoly kritikával fordultak Svejk karaktere, sőt az egész jelenség felé (pld.: Viktor Dyk), az értelmiség jelentős része elég elutasítóan viszonyult ehhez. A népszerűség és a reklám más dolog. Svejk karaktere egyébként az én meglátásom szerint nem katonai, hanem kispolgári, amely a látszólagos együttműködés és a passzív rezisztencia között mozog, és ez a fajta hozzáállás leginkább szocializmus évei alatt vált elfogadott túlélési gyakorlattá - nemcsak Csehszlovákiában, de Magyarországon is. A csehek a Monarchiához és a magyarokhoz való hozzáállását továbbá elég jelentősen befolyásolta, hogy a kiegyezés időszakában gróf Andrássy Gyula személyesen emelt vétót a trializmus (osztrák-cseh kiegyezés) ellen és ezután Ferenc József koronázás nélkül vette fel a cseh királyi címet.

TakácsRóbert 2015.10.21. 13:51:50

Köszönöm a kommenteket! A bátorítókat, az elgondolkodtatókat és a kritikusokat is! Lassan másfél évtizede kutatom az első világháborús hadszíntereket a helyszínen, levéltárakban, visszaemlékezésekben. Mégis a hadmozdulatok, helyszíni leletek izgalmánál sokkal érdekesebbek számomra a lélek rejtelmei. Mit hoz ki egy ilyen sokk az emberből? Akár katona, akár tábornok, akár író, költő az illető. Ez utóbbiak különösen közel állnak a szívemhez. Részint irodalmi rajongásom miatt, másrészt "civil" szakmámból kifolyólag: a mély lélektan, a pszichoanalízis szemszögéből. Hasek mellett Molnár, Tersánszky, Gyóni, hogy csak a "klasszikusokat" említsem, elemzésével is foglalkozom. Az ő életük, A Nagy Háborúban betöltött szerepük és írásaikra gyakorolt hatásuk nagyon izgalmas vetülete a háborúnak. Legalábbis számomra. Umberto Eco nyilatkozta állítólag a Rózsa neve című regényéről, hogy azért írta, mert meg akart ölni egy papot. Ha egy "boldog békeidőbeli" véleménykülönbség ilyen művet szül, mit hoz ki egy háborús katarzis az írókból? Számomra ez izgalmas téma. De hogy konkrétan a Svejkre visszatérjek, regénybeli személyisége, nem teljesen kitalált. A háború levéltári, magánlevelezési, napló anyagát böngészve számtalan "Svejk" figurára bukkantam a hosszú évek során. Ők azok, akik néha tényleg a polgári életben is így viselkednek, de vannak közöttük olyanok, akikből a háború hozta elő ezt az "életformát". Az, hogy ez mennyire volt "cseh" a Monarchián belül, na az az, ami bizonyosan nem igaz. Minden nemzetiségnél előfordult. Az már más kérdés, hogy honnan ered ez a csehekkel szembeni folyamatos bizalmatlanság. Szerintem ez még mélyebb kutatást igényel! Úgy érzem, még mindig nem sikerült rátalálni az igazi okára. Bármilyen témában kutatok ugyanis, akár katonai, akár a háborúról szóló irodalmi vonalon, akár egyéb téren, a "csehek megbízhatatlansága" döbbenetes módon, mindig előbukkan. Ha csak egy fél mondatban is, de mindenki megemlíti. És itt ér össze számomra a két téma. Mennyiben véletlen, hogy pont egy cseh írja meg ezt a "svejki" figurát? A Svejkben mennyire önmagát írja meg Hasek? Miért alakult ki ez a "cseh árulók" szereotípia? Holott tudjuk, ugyanekkor cseh ezredek is bátran harcoltak a frontokon! Hogyan és miért válnak lelkes önkéntesekből háborúellenes írókká, költőkké a frontot megjárt, és korábban felsorolt személyek? Miért nem maradnak a háború lelkes "lángszavú lelkesítői"? Miért maradt töretlenül népszerű a Svejk, annak ellenére, hogy már a 30-as években, maguk a csehek is kritikával illetik? Nem tudom, hogy mennyire okos dolog ezzel foglalkozni, de minden kétséget kizáróan izgalmas! Külön szeretném megköszönni mindenkinek pl.: Pollmann Ferencnek, az ötleteket, ajánlott írásokat, tudományos eredményeket ahhoz, hogy ebben a témában tovább kutathassak!

jankovicsz 2015.10.22. 10:50:52

@TakácsRóbert:
Ajánlom figyelmedbe a "Csehország a Habsburg-monarchiában" és Jan Patocka: "Mi a Cseh" című köteteket. Az első kötetben cseh történészek írásain keresztül kapunk képet, hogy a csehek hogyan gondolkodnak a Harmincéves háború és főképp a Fehér-hegyi vereséget követő 300 évről, melyet másodrangú államként (és "polgárként") töltöttek a Habsburg birodalomban; a másik könyv egy konzervatív filozófus, a Charta 77 egyik alapítójának esszékötete, mely a cseh karaktert igyekszik megragadni. A csehek vallási, politikai és nemzeti fronton is többszörösen ütköztek/szembe kerültek a Habsburgokkal. A Harmincéves háborút követően gyakorlatilag lefejezték (átvitt és szó szerinti értelemben is) a cseh nemességet és értelmiséget, a főnemesség 2/3-a, a középnemesek fele emigrálni kényszerült, a Csehországban maradottakat vallásuk megtagadására kényszerítették, büntettek, kivégeztek, elkoboztak. Az ezt követő 150-200 évet a 19. századi cseh történetírók (Jirásek, Jungmann) a "Sötétség korának" nevezték. Ezt követte a kiegyezésből eredő mellőzöttség, amelyet szintén megaláztatásként éltek meg. Ugyanilyen a hozáálásuk a valláshoz is, holott ma elsősorban katolikus országról van szó, de Husz hagyománya és a protestáns beállítottság azokban az időkben is megvolt, amikor hivatalosan katolikusoknak kellett lenniük. Katolikusoknak sem voltak megbízhatóak. Menj ma be egy templomba Csehországban, jórészt turistákat látsz, még húsvétkor is. Talán ez magyarázza, hogy kevésbé autoriter beállítottságúak, mint a szomszédos országokban és így a politikával sem lehet úgy felheccelni a cseh embereket, mint azt mondjuk Magyarországon vagy a Balkánon látjuk. Én szerintem ez inkább pozitív, mint negatív.

A Blogról

Blog a háborúról, ami nagyobb volt minden korábbinál, ezért a kortársak a kitörését követően nem sokkal a Nagy Háború elnevezést adták neki…

Térkép

Történetek a Nagy Háború Blogról
 

Legutóbbi kommentek

Könyvajánló

Hadiszalagon 

Műhely

Tudományos műhely rovat szakmai tanulmányokkal, közleményekkel…

Perczel

Kiadványaink

Gunesch

Ó, ti fiúk

Iskolapadból a pokolba

A pokol tornácán

A pokol tornácán

A pokol tornácán

A pokol tornácán

Magyarok az Isonzónál

Merénylet Szarajevóban

Katonatemetők a Felvidéken

100 évvel később

Szalay-Berzeviczy Attila fotói első világháborús helyszínekről

Dublin

Zene

‪Fuoco e mitragliatrici
 

Olasz front

Olasz front 

Képregénypályázat

Utazás

 

Kiállítás

Ösztöndíj

Roberto Visinntin

Adó 1%

Művészek a háborúban 

süti beállítások módosítása