„minden nap egy nagypéntek”

2011.04.20. 07:27 :: StencingerNorbert

Húsvét a frontvonalban

„Nagypéntek! Bizony Isten itt a véráztatta Doberdón miránk nézve minden nap egy nagypéntek, amilyet azok akik nincsenek itt el sem tudnak képzelni”- emlékezett József főherceg a VII. hadtest parancsnoka naplójában 1916 húsvétjára, amikor csapatai a hírhedt Doberdó-fennsík védelmében harcoltak. Az egyházi ünnepre való felkészülés kötelezettségeket ró a hívekre, a böjt, szentgyónás elvégzése és a lelki előkészületek a frontvonalban, a lövészárokban azonban nehezen voltak elvégezhetőek.

Kisültek a húsvéti kalácsok a 26. közös gyalogezred tábori pékségében Kisültek a húsvéti kalácsok a 26. közös gy.e. tábori pékségében. Orosz front, 1916
(Balla Tibor - Pollmann Ferenc - Kürti László: A nagy háború másik arca című könyvből)

„A húsvéti ájtatosságokat kellő időben és méltó módon tartsa meg”- szól a honvédlelkészek számára kiadott szolgálati utasítás 19. § a-nak „b” pontja, mely értelmében az egyházi személyeknek fontos szerepük volt az egyházi ünnepen és az azt megelőző felkészülésben.

A Monarchia hadvezetése minden frontvonalon igyekezett lehetőséget biztosítani katonáinak vallásuk gyakorlására, hogy ezzel mennyire tudtak élni a honvédek, elsősorban a szolgálati beosztástól és az aktuális harci helyzettől függött. Akik az első vonalban harcoltak, azok természetesen nehezebb helyzetben voltak, mint azok, akik tartalékban vagy éppen a vonalak mögött kialakított táborokban töltötték idejüket.

A század a körletben húsvét délután 1916. április 24. – orosz harctér. A század a körletben húsvét délután.
(Rajk Sándor hagyatékából, forrás: www.archivnet.hu)

A húsvét várás időszakában a nagyböjt idején, a gyónás elvégzése kötelessége volt a hívő katonáknak. Aki tehette a tábori lelkésznél kérte a bűnei alól való feloldozást. A háborús szolgálattal járó cselekmények által okozott vétkek komoly lelki problémákat okoztak a harcolók számára. Épp ezért alkalmazták a tábori lelkészek a generalabsolutiót, ami általános feloldozást jelent az elkövetett rossz cselekmények alól. A katolikus vallás kánonjai alapján csak életveszélyben adhatták és adják fel az atyák a mai napig. A lehetőséggel gyakran éltek a tábori lelkészek a nagyobb hadműveletek előtt, előre feloldozva a katonákat. „Nagy ovációk közepette ellovagoltam a 46. ezredhez, hol az egész kivonuló ezred előtt tábori mise volt és miután az ezred állásba megy és mi nagy csata előtt állunk a Generalabsolutiót adta a celebráló pap egy lélekemelő prédikácó után mindnyájunkra”- írta József főherceg naplójában 1915 októberében a harmadik isonzói csata előtt néhány nappal.

Húsvét előtt igyekeztek olyan étrendet biztosítani, ami lehetőséget adott a nagyböjt megtartására. Ennek kialakítása a tábori lelkész és az ezred élelmezési tisztjének a feladata volt, ami a háború kitörése után tett könnyítések ellenére sem volt egyszerű. A Szentszék egy 1914 decemberében kiadott felhatalmazása értelmében Bjelik Imre apostoli tábori helynök által 1917 hetvened napján kibocsájtott püspöki körlevél kiegészítésében olvasható: „az egyesített hadsereg azon tagjainak, kik a harctéren, hadtápterületen vagy a hadihajókon vannak, továbbá azon polgári személyeknek, kik a hadsereget a harctéren vagy a hadihajókon követik a húsevés, tekintettel a háborús viszonyokra a háború tartamára, még a karácsony ünnepét megelőző napon és nagypénteken is meg van engedve.”

A „mögöttes területeken”, vagyis a frontvonal mögött szolgálatot teljesítők közül már csak azok mentesültek a böjt megszorításai alól, akik sebesültek vagy betegek voltak „s ezeknek is csak akkor szabad húst enniük, ha nehezen jutnak böjti eledelhez” vagyis nehézségekbe ütközött a húsmentes étrend biztosítása.

Nehéz volt az ünnepet megelőző böjt megtartása a szerteágazó különböző szolgálatok és gyakori fizikai megterhelések miatt is. Engedélyezett volt a katonák számára, a hústilalom elengedése mellett, hogy a nehéz szolgálatukra való tekintettel, az egyház által elrendelt böjti napokon többször étkezzenek, mint a megengedett háromszori alkalom. Érdekes volt, hogy a könnyítések nemcsak a harcolók személyére vonatkoztak, hanem családtagjaira is: „kik a 21. és 60. életév között vannak, fel vannak ugyan mentve az elrendelt böjti napokon, éppen úgy mint a családfő az önmegtartóztatás törvénye alól, de napjában csak egyszer szabad jóllakniuk”- olvasható a körlevélben.

Gyónás utáni ima Gyónás utáni ima, korabeli képeslap

A katonák lelki életének gondozásához nagyobb ünnepek alkalmával a gyónáson és szentáldozáson valamint szentmise hallgatásán kívül a tábori püspök az adott ünnepre vonatkozó körlevele is hozzátartozott. Bjelik Imre, püspök apostoli tábori helynök által, 1917 húsvétja alkalmából kiadott, már idézett körlevélben az elkövetkező ünnep hívő emberhez méltó megemlékezésére hívja fel a figyelmet a nehéz körülmények ellenére. Arról, hogy a püspöki üzenet eljusson a hívő katonákhoz a tisztjeik gondoskodtak. A soknemzetiségű seregben nem volt egyszerű feladat, hogy az „a legénység anyanyelvén felolvasandó és magyarázandó”. A szolgálati beosztások összeállításánál a harci helyzettől függően figyelembe vették, hogy akik szerettek volna, azok részt vehessenek a tábori miséken, amelyeket minden vasárnap celebráltak. Ezek helyszíne különböző lehetett, az alakulat lehetőségei szerint. Előfordult, hogy a közeli helység templomában tartottak miséket, de legtöbbször a szabad ég alatt épített oltárok mellett vagy kápolnákban. Ha a harci cselekmények megengedték, gyakran előfordult, hogy az atyák a lövészárokban is gyóntatták és áldoztatták az első és második vonalban lévő katonákat, akik nem tudtak részt venni a közös áhítaton.

Az ünnepek alkalmából az otthoniak sem feledkeztek meg a frontvonalban harcolókról, így emlékezik erről a székesfehérvári 17-es honvéd gyalogezred emlékalbuma: „április 22-én húsvétra nagy öröm éri az ezredet. Megérkezett Székesfehérvár és Fejér megye szeretetadománya. Jut minden embernek valami hazaiból, amit a ránk gondolás jóleső hálájával fogadnak”.

A szeretetcsomagok megérkezése a frontra A szeretetcsomagok megérkezése a frontra
(Balla Tibor - Pollmann Ferenc - Kürti László: A nagy háború másik arca című könyvből)

Arról, hogy milyen lelkiállapotban töltötték a honvédek az ünnepet, a már idézett József főherceg így ír: „Húsvétvasárnapja sűrű köddel és esővel köszönt be, szürke és sötét reggel. Nincs harangszó, nincs napsugár. Sivár és siralmas minden. […] A segeti táborban a nagymisén voltam és a 46-osok általános feloldozása előtt megáldoztam. A nehéz ágyúdörgés közepette kimondhatatlanul áhítatos volt e szent ihlettel telt óra.”

2 komment

Címkék: húsvét nagypéntek doberdó józsef főherceg szegedi 46–os gyalogezred székesfehérvári 17–es honvéd gyalogezred bjelik imre generalabsolutio

A bejegyzés trackback címe:

https://nagyhaboru.blog.hu/api/trackback/id/tr322841371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzőtsZoltánOszkár · http://www.szotszoltanoszkar.hu 2011.04.20. 09:00:19

Ez egy nagyon érdekes cikk volt. Sokkal jobban tetszik a katonák vallásosságának ez az interpretációja, mint a francia Stéphane Audoin-Rouzeau, Annette Becker szerzőpárosé, akik az "1914-1918 - Az újraírt háború" c. könyvük egyik fejezetében arról értekeznek, hogy a katonák Jézus által kiválasztott mártírokként tekintettek magukra, akik keresztes háborút vívnak a földre szállt gonosz ellen. (Recenziók olvashatók itt: epa.oszk.hu/00400/00414/00024/pdf/153-158.pdf és itt: epa.oszk.hu/00000/00015/00047/pdf/09szemle01.pdf) Természetesen elhiszem, hogy egyéni esetekben ez lehetett így, de általánosságban nem hiszem, hogy elmondható lenne.

Peter Gombas (törölt) 2014.04.18. 17:06:01

@SzőtsZoltánOszkár: Ha nem is Jézus által kiválasztottakként, de arra predesztináltakként a következő világháborúban volt jellemző a felsőbbrendű lény és nép, párt és vezér hitében győzelemre rendelt tudatú vakhitűek megjelente, jelenléte a vége nem látható frontharcokban (legyenek azok személyükben kommunista politikai komisszárok, vagy náci párthitű elitkatonák, stb. ...); de ezek akkoron is kisebbségben voltak. Az átlagos katonák nem akartak más, csak tegnapról mára, és máról holnapra túlélni, addig a napig, amikor mégis végigér a háború. Az első világháború frontkatonája e szempontból könnyebbségben volt, későbbi időkhöz képest, lévén kaphatott, ill. több támogatást kaphatott vallástól, mint a fenti - kitűnő - bejegyzésben az olvasható is... De talán nem kellene a történelmet újraírni - abból csak egy és egyetlen egy van.

A Blogról

Blog a háborúról, ami nagyobb volt minden korábbinál, ezért a kortársak a kitörését követően nem sokkal a Nagy Háború elnevezést adták neki…

Térkép

Történetek a Nagy Háború Blogról
 

Legutóbbi kommentek

Könyvajánló

Hadiszalagon 

Műhely

Tudományos műhely rovat szakmai tanulmányokkal, közleményekkel…

Bilek

Kiadványaink

Gunesch

Ó, ti fiúk

Iskolapadból a pokolba

A pokol tornácán

A pokol tornácán

A pokol tornácán

A pokol tornácán

Magyarok az Isonzónál

Merénylet Szarajevóban

Katonatemetők a Felvidéken

100 évvel később

Szalay-Berzeviczy Attila fotói első világháborús helyszínekről

Dublin

Zene

‪Fuoco e mitragliatrici
 

Olasz front

Olasz front 

Képregénypályázat

Programajánló

 

Ösztöndíj

 

Utazás

 

Kiállítás

süti beállítások módosítása