„mi is megálljuk a helyünket mint a német kollégáink”

2020.09.25. 07:00 :: Nagy Háború szerkesztőség

Üdvözlet a torpedó bootról

Az I. világháborúból fennmaradt nagy mennyiségű emlékanyagnak csak egy nagyon kis részét teszik ki a Császári és Királyi Haditengerészetnél szolgált magyar katonák tárgyai, dokumentumai. Dr. Katona József háborús magángyűjteményének magját saját családi emlékei jelentik. Katonaorvos nagyapja őrizte meg azt az érdekes fotólapot is, amelyet egy torpedónaszádon szolgáló magyar torpedómester írt haza Polából, s küldte el a számunkra egy rövid írás kíséretében.

 

Az 1900-as évektől nagy hajóépítések kezdődtek Európa országaiban. A nemzetek érezték, hogy közeledik a „béke”: egyre nagyobb tűzerejű, egyre vastagabb páncélzattal rendelkező hajók gyártása kezdődött meg, amelyek 4-5 km távolságból is képesek voltak az addig gyártott, korszerűtlenné vált hajók elsüllyesztésére azok lőtávolságán kívül támadva. A csatahajók külső felszínét, a fedélzeti berendezéseket, a víz feletti részeket 20-30-40 cm vastag páncéllal látták el. Ágyúik félelmetesek voltak, előre és hátulról 6-6 ágyúval, oldalra 8 ágyúból lehetett tüzet zúdítani az ellenségre. Ezeket Dreadnoughtoknak nevezték, a legnagyobb az Agincourt 32 250 tonna vízkiszorítású volt...

Megjelenése után a jó műszaki gondolkodók hamar rájöttek, hogy a csatahajók „gyenge” pontja a vízvonal alatt van, ahol védtelenek a robbanószerek ellen. Giovanni Luppis, fiumei osztrák tengerész víz alatti, személyzet nélkül működő szerkezetet tervezett, amelyben jelentős robbanótöltet volt. Találmányát „Salvacoste=Partvédő”-nek nevezte el. Elképzelését Robert Whitehead tökéletesítette: mélységi szabályozó beépítésével elérte, hogy e szerkezet pontosabban találjon célba. Ettől kezdve a torpedó a hajók réme lett a víz alá telepített, vagy a hajótestre tett aknák mellett.

Torpedó találat a vízvonal alatt, 80-100 méteres vízoszloppal Torpedótalálat a vízvonal alatt, 80-100 méteres vízoszloppal
(Dr. Katona József gyűjteményéből)

A torpedók hatását fokozta, amennyiben a robbanószer a lőszerraktárakat, vagy a –potenciálisan robbanószernek minősülő – túlhevített kazánokat találta el, növelve ezzel az emberveszteségeket, ahogy ez az Osztrák–Magyar Monarchia Szent István nevű csatahajójával is történt...

Percek alatt elsüllyedő utasszállító hajó nagyszámú, végzetüket váró utasaival, előtérben egy tengeralattjáróval, Willy Stöwer akvarelljén Percek alatt elsüllyedő utasszállító hajó nagyszámú, végzetüket váró utasaival, előtérben egy tengeralattjáróval, Willy Stöwer akvarelljén
(Dr. Katona József gyűjteményéből)

A torpedót Ferenc Józsefnek is bemutatták, a kezdeti sikertelenség után Whitehead felvásárolta az egész gyárat, s hozzákezdett a víz alatti gyilkos eszköz sorozatgyártásához. A találmány sok száz hajót, több ezer embert juttatott hullámsírba.

Az osztrák–magyar torpedóvető gépészeket, matrózokat Polában képezték a „gépiskolákban”, így váltak szakértővé, hiszen a szerkezet elindítása nagy szakértelmet igényelt. Csodaként maradt rám orvos nagyapám, Dr. Katona József által megőrzött ritka képeslap, aki három testvérével együtt – egy orvos, egy tábori lelkész, egy Szent Vincés ápolónővér – végigcsinálta az olasz poklokat...

Fedélzeti torpedóvető négy matrózzal a S.M. Boot „50”-en Fedélzeti torpedóvető négy matrózzal a S.M. Boot „50”-en. A torpedót fogaskerék szerkezetre helyezve irányozták a célpont felé
(Dr. Katona József gyűjteményéből)

Fedélzeti torpedóvető négy matrózzal a S.M. Boot „50”-en A lap hátoldala

A ritka, kis példányszámban készült csodalapról alig olvashatóan kiderül, hogy Polában adták fel 1914. X. 14-én „Warga N.” MÁV mérnök úrnak címezve a felvidéki Érsekújvárra. Feladója Pásztó Mihály torpedómester volt, aki „egy tengeri” epizódról tájékoztatja a címzettet: „A torpedó bootról, ahol mi is megálljuk a helyünket mint a német kollégáink tiszteletem a távolból.” A lapon a jó állapotú Feldpost bélyegző mellett egy ritkán előforduló, tökéletesen kivehető hajóbélyegző is látható, az S.M. Boot „50 E” 116 éves pecsétjével. Jóleső önbizalommal írt sorok ezek, tudván azt, hogy a magyarokat mindig a legnehezebb posztokra vezényelték, ahol megállták helyüket. Áldás az ismeretlen helyen nyugvóknak.

Dr. Katona József eddig megjelent könyvei a témában:

Katonai orvoslás. Képeslapok, életképek a katonai gyógyítás múltjából
Medicina, Budapest 2008
A Nagy Háború képekben, családi képeslapokon Zrínyi, Budapest 2018

6 komment

Címkék: képeslap torpedó haditengerészet tábori posta

A bejegyzés trackback címe:

https://nagyhaboru.blog.hu/api/trackback/id/tr10016207932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zoltán Mátray 2020.09.25. 10:15:33

Üdv, tetszéssel olvasom.. az érdekes oldalakat. Így tovább..

BartókBéla 2020.09.26. 09:22:19

Bocsánat, de nem volt minden érthető a számomra.
Akkor a fotó egy osztrák torpedónaszádon készült?
Mert a torpedónaszád (Torpedoboote) egy olyan kisebb és viszonylag gyors hadihajótípus, amit torpedók felszíni kilövésére terveztek.
Ezekről valóban kevesebbet lehet olvasni mint a nagy csatahajókról vagy tengeralattjárókról.
Itt olvasható az osztrák torpedónaszádok (Köztük az 50E/ex-Kaiman nyílttengeri torpedónaszád, 41.oldal) részletes listája, ha arról van szó és fontos lenne: www.kriegsmarine.hu/hk/tbnaszadok.pdf

BartókBéla 2020.09.26. 09:31:34

Találtam még három fotót az SM Tb 50-es torpedónaszádról:
commons.wikimedia.org/wiki/Category:Tb_50_(ship,_1905)
(Eszerint nemcsak az olaszoknál voltak "kajmánok"...)

PintérTamás · http://nagyhaboru.blog.hu 2020.09.26. 11:33:39

@BartókBéla: Köszönjük, Béla, az ismételt kutakodást! Az egyértelműség kedvéért a szerkesztőségi felvezetőt kiegészítettük a torpedónaszádra utalással. Nagyon jók a feltúrt képek! Azokon jól látszik maga a hajó is, nem csak ez a szűkebb környezet. A hajó 16 éves története is izgalmas, s külön érdekesség, hogy 1920-ban Nagy Britanniának ítélték, s az angolok pedig eladták lebontásra Olaszországnak...

magyaros17 2020.09.27. 19:11:01

Az igazi ritkaság nem is a fotólap bélyegzői, hanem maga a lap, a fedélzeti jelenet ábrázolásával.
M

BartókBéla 2020.09.27. 21:03:37

Szerintem tisztán látszik a 360 fokban körbefordítható torpedóvetőcső a képen.
Van egy remek de lengyel nyelvű leírás arról, hogy mit jelentett az E a nevében, ki volt az egyik kapitánya és hogy 4 db 47 mm-es L/33-as hajóágyúval, 1 db 8 mm-es Schwarzlose géppuskával és 3 db 450 mm-es torpedóvető csővel volt felszerelve...(Csonkaréti Károly könyve alapján)
Lásd itt: pl.wikipedia.org/wiki/SM_Tb_50
És itt: bookline.hu/product/home.action?_v=Dr_Csonkareti_Karoly_Az_Osztrak_Magyar&type=250&id=13593

A Blogról

Blog a háborúról, ami nagyobb volt minden korábbinál, ezért a kortársak a kitörését követően nem sokkal a Nagy Háború elnevezést adták neki…

Térkép

Történetek a Nagy Háború Blogról
 

Legutóbbi kommentek

Könyvajánló

Hadiszalagon 

Műhely

Tudományos műhely rovat szakmai tanulmányokkal, közleményekkel…

Perczel

Kiadványaink

Gunesch

Ó, ti fiúk

Iskolapadból a pokolba

A pokol tornácán

A pokol tornácán

A pokol tornácán

A pokol tornácán

Magyarok az Isonzónál

Merénylet Szarajevóban

Katonatemetők a Felvidéken

100 évvel később

Szalay-Berzeviczy Attila fotói első világháborús helyszínekről

Dublin

Zene

‪Fuoco e mitragliatrici
 

Olasz front

Olasz front 

Képregénypályázat

Programajánló

 

Utazás

 

Kiállítás

Ösztöndíj

Roberto Visinntin

Adó 1%

Művészek a háborúban 

süti beállítások módosítása