Fotóritkaságok a Monarchia repülőgépgyártásáról – 2/1

2011.04.27. 07:30 :: Nagy Háború szerkesztőség

Az alábbi különleges repülőgépgyártás-történeti képsorozatot és az ehhez kapcsolódó kutatási beszámolót Hadnagy Attila kutatótársunk bocsátotta rendelkezésünkre. A fotók először a mi oldalunkon láthatóak. Az írás megjelentetésével a blog olvasói segítségét is szeretnénk kérni a képeken látható, még ismeretlen információk megfejtéséhez. Olvasóink kiegészítéseit, észrevételeit, segítségét szerkesztőségi e-mail címünkre várjuk, amiket továbbítunk a szerző részére.

Fischamend a bölcsője az Osztrák-Magyar Monarchia repülésének. Működött itt léghajó- és repülőgépgyár, tesztelőüzem és repülőtér, valamint kiképzőbázis is. Fischamend végigélte a repülés izgalmas kezdeteit a virágkoron át a hanyatlásig, a két vesztes világháború drámai következményeit.

Megfigyelőballon kivonszolása a fischamendi hangárból Megfigyelőballon kivonszolása a fischamendi hangárból

Több mint 100 évvel ezelőtt, 1909 júniusában hozott határozatot a Monarchia katonai közigazgatása egy „Katonai Aeronautikai Intézet” létesítéséről. Ennek Fischamend lett a kiválasztott helyszíne.

Az alsó-ausztriai városka neve hamarosan fogalommá vált a repülésben. Kis idő után itt találjuk a Monarchia legnevesebb aeronautikai szakembereit. Több világhírű magyar tudós, úgy mint Kármán Tódor és Asbóth Oszkár is itt tevékenykedett az 1910-es években. Kármán tervei alapján építették meg a szélcsatornát, valamint Kármán és Asbóth közreműködésével született meg a helikopter repülési elvei alapján működő, egy helyben lebegő kötött tüzérségi megfigyelő, a PKZ.

Látkép a Kármán Tódor-féle szélcsatornából Látkép a Kármán Tódor-féle szélcsatornából

Szélcsatornában tesztelik a légcsavart Szélcsatornában tesztelik a légcsavart

A Kármán Tódór tervezte szélcsatorna felülnézetből és az elkészül légcsavarok A Kármán Tódor tervezte szélcsatorna felülnézetből és az elkészült légcsavarok

Kezdetben léghajózási kísérletek folytak Franz Hinterstroisser ezredes vezetése alatt. Kormányozható ballonok és hatalmas hangárok épültek, valamint itt zajlott a hozzájuk tartozó legénység kiképzése is. Az első fischamendi léghajó az „M I Parseval” volt, mellyel már 45 km/h sebességet értek el. Ezt követte 1910-ben a „Lebaudy”, 1911-ben az „M III Körting” és 1913-ban a „Stagl-Mannsbarth” megépítése. 1914 után, a Körting lezuhanása után a léghajók fejlesztése leállt.

A fischamendi repülőgépek története 1912-ben kezdődött a Lohner „nyílrepülőgépek” gyártásával. 1913-tól már kutatással, átépítésekkel és motorok javításával is foglalkoztak. A gyár egyre terjeszkedett, a termelést sikerült felfuttatni a kívánt mennyiségre. Így 1915 és 1918 között Brandenburg B. I és Lohner B. I és II típusú oktató-repülőgépekből 470 db-ot gyártottak. (A fotókon is feltűnő egyes repülőgéptípusokra a következő részben térek ki részletesen.)

Az I. világháborút lezáró 1921-es békeszerződés szomorú végét jelentette ennek az üzemnek is. Előírták a repülőgépek szétszerelését (ami sokszor szó szerint a motorok kalapáccsal való szétverését jelentette!), a gyártó gépek leszerelését, a tervezőgárda szélnek eresztését. Mint fő háborús ellenfelek, az olaszok felügyelték a fischamendi arzenál elpusztítását is. Még az egész kísérleti laboratóriumot és a kísérleti fázisban lévő PKZ-2 gépet is Olaszországba szállították.

A tervezőiroda a tervezőgárdával A tervezőiroda a tervezőgárdával

A II. világháború alatt ismét történtek fejlesztések, de már csak részfeladatok jutottak Fischamendbe. A világháború legendás vadászgépéhez, a Messerschmitt ME 109-hez gyártottak szárnyakat. Sajnos ezért a település ismét az ellenség célkeresztjébe került, 1944 áprilisában sok áldozattal járó, szövetséges bombatámadás érte az üzemet és Fischamendet.

Napjainkban már csak egy sportrepülőtér emlékezteti a várost a hajdani dicső múltra. 2009 júniusában itt emlékeztek meg a repülőgépgyár alapításának 100-ik évfordulójáról, amely alkalomból nagyszabású történelmi Repülőnapot rendeztek számos korhű repülőgépet is felvonultatva.

A település gazdag történetét mutatja be a „Heimatmuseum Fischamend” városi múzeum, ahol sok I. világháború korabeli repüléstörténeti emléket is őriznek.

Néhány éve a birtokomba került egy 104 db-os képsorozat, az ebből készült válogatás képezi az alapját ennek a dolgozatnak is.

Ballonhangár Ballonhangár

A képek érdekessége, hogy a gazdag korabeli képanyag egy nagyváradi fészerből került elő. Hogy hogyan került oda sajnos már senki sem tudja. Az anyag megtalálója egyik Nagyváradon élő rokonom, aki egy ház megvásárlása utáni lomtalanításkor bukkant rájuk. Lehet, hogy valaha egy nagyváradi pilóta vagy repülési szakember is dolgozott Fischamendben és még ő hozta haza a képeket?

A képekről nagy felbontású szkenneléseket készítettem, majd digitálisan javítottam azok élességét és kontrasztját. Így részleteiben is átvizsgálva a képeket, sikerült több helyszínt és a repülőgépet is beazonosítani.

Alapjában véve azonban a fotók jó minőségben vészelték át az elmúlt közel 100 évet. Utánakutattam különböző repüléstörténeti forrásokból, hogy a képek pontosan mit is ábrázolnak. (Segítségemre volt a Csanádi–Nagyváradi–Winkler-féle „Magyar repülés története” című kötet, valamint külön köszönettel tartozom Czirók Zoltán repüléstörténeti szakembernek és Czigler Klárának a Magyar Repüléstörténeti Társaságtól a gyors és önzetlen segítségükért.)

A fotók a Monarchia legnagyobb repülőbázisán, a fent ismertetett, Bécs melletti Fischamendben készültek, ahol repülőgépgyár és reptér is üzemelt. A fotósorozat a repülőgépgyártás teljes munkafolyamatát megörökíti, a légcsavarok asztalos munkái, a szárnyak vászonozása, festése, a motorok összeszerelése mind-mind szerepel a képeken. Érdekesség, hogy pilóták is megjelennek némely fotón.

Néhányan a pilóták közül Néhányan a pilóták közül

A Magyar repülés története című kötetből megtudtam, ezen az osztrák légibázison is szolgáltak magyar pilóták, tehát könnyen lehet, hogy a képeken magyarok is vannak. Ennek azonban már nem sikerült utánakutatnom. Érdekesség a 2 db korabeli légi fotó, egyiken egy bombázott terület becsapódási tölcsérei láthatóak. Szintén ritkaság egy frissen lezuhant gép fotója, a roncs mellé állított őrséggel.

Légi felvétel a bombatölcsérekkel Légi felvétel a bombatölcsérekkel

Az alábbiakban néhány képet közlök a sorozatból, amelyek a repülőgépgyártás egyes fázisait mutatják be.

Készül a légcsavar Készül a légcsavar…

Készül a repülőgép kormánya …és a repülőgép kormánya (Akkoriban még nem használtak botkormányt.)

Aprólékos munkát jelentett a szárnyszerkezet összeillesztése Aprólékos munkát jelentett a szárnyszerkezet összeillesztése

Textilhuzat és jelzés kerül a szárnyakra Textilhuzat és jelzés kerül a szárnyakra

Szerelési munkák a fischamendi 1-es csarnokban Szerelési munkák a fischamendi 1-es csarnokban

Szárnyak készítése és pilótaülések varrása Szárnyak készítése és pilótaülések varrása

Munka az egyik összeszerelő-csarnokban Munka az egyik összeszerelő-csarnokban

3 komment

Címkék: nagyvárad lohner kármán tódor brandenburg fischamend repülőgépgyártás asbóth oszkár

A bejegyzés trackback címe:

https://nagyhaboru.blog.hu/api/trackback/id/tr132858088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gefraiter 2011.04.28. 00:05:15

@József a katona: Osztom (bár azért eddig is voltak itt érdekességek)! Nagyon különleges és hangulatos képek egy szinte ismeretlen témáról. De jó, hogy megmaradtak!

Érdekes lenne kideríteni, hogy kik lehetnek a pilóták, s valóban vannak-e közöttük magyarok is.

Tiszta céhes ipar, ahogy itt még történik a gyártás...

A Blogról

Blog a háborúról, ami nagyobb volt minden korábbinál, ezért a kortársak a kitörését követően nem sokkal a Nagy Háború elnevezést adták neki…

Térkép

Történetek a Nagy Háború Blogról
 

Legutóbbi kommentek

Könyvajánló

Hadiszalagon 

Műhely

Tudományos műhely rovat szakmai tanulmányokkal, közleményekkel…

Bilek

Kiadványaink

Gunesch

Ó, ti fiúk

Iskolapadból a pokolba

A pokol tornácán

A pokol tornácán

A pokol tornácán

A pokol tornácán

Magyarok az Isonzónál

Merénylet Szarajevóban

Katonatemetők a Felvidéken

100 évvel később

Szalay-Berzeviczy Attila fotói első világháborús helyszínekről

Dublin

Zene

‪Fuoco e mitragliatrici
 

Olasz front

Olasz front 

Képregénypályázat

Programajánló

 

Utazás

 

Kiállítás

süti beállítások módosítása